Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Podpořte nás prosím.

Please turnoff your ad blocking mode for viewing your site content

img

Velký romantik Čajkovskij v Jaroměřicích nad Rokytnou

/
/
/
193 Zobrazení

Závěrečný koncert 21. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Petra Dvorského (MHFPD) byl poctou ruskému hudebnímu skladateli druhé poloviny 19. století, jednomu z hlavních tvůrců hudebního romantismu, Petru Iljiči Čajkovskému (†1893).

Mezi nejznámější díla tohoto hudebního velikána patří opery Evžen Oněgin a Piková dáma, balety Louskáček, Spící krasavice a Labutí jezero. A právě tato světově proslulá díla byla vybrána pro závěrečný koncert celého festivalu, který proběhl v sobotu 17. srpna v zámecké zahradě v Jaroměřicích nad Rokytnou pod stručným, leč výstižným názvem Velký romantik.
Koncert se uskutečnil pod patronací Nadace Jeleny Obrazcové (†2015), jedné z nejlepších světových operních pěvkyň druhé poloviny minulého století, zakladatelky Nadace a Mezinárodní pěvecké soutěže.
Za pořádající koncertní agenturu ARS/KONCERT, spol. s. r. o., vystoupil na samém začátku koncertu její ředitel Miroslav Stehlík, aby přivítal zahraniční hosty závěrečného koncertu festivalu, ještě jednou poděkoval za všechny dotace od nejrůznějších společností i jednotlivců, zvláštní poděkování v tomto směru vyslovil mecenášům festivalu manželům Strejčkovým a Františku Vágnerovi a podělil se s návštěvníky závěrečného koncertu o informaci, týkající se celkové návštěvnosti 21. ročníku MHFPD, která ke dni posledního koncertu čítala 6,5 tisíce diváků.
S návštěvníky festivalu se osobně rozloučil i jeho umělecký ředitel Peter Dvorský, který vyjádřil nejen uspokojení s průběhem dosavadních ročníků festivalu, ale popřál hodně štěstí i ročníkům následujícím a vyslovil přání, aby se festivalu pod jeho jménem jména dařilo i v budoucnu, kdy on sám už jeho uměleckým ředitelem nebude. Velké díky patřilo i řediteli koncertní agentury ARS/KONCERT, spol. s. r. o., Miroslavu Stehlíkovi, jehož pozvání v roce 1998 odstartovalo závratnou kariéru celého festivalu.
V první části koncertu, uvedené Jaromírem Javůrkem, ředitelem Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův Máj, zazněl výběr árií a orchestrální hudby z oper Evžen Oněgin a Piková dáma uvedl. Hlavními protagonisty této části byla ruská sopranistka Olga Tolkmit, mimo jiné vítězka 8. ročníku Mezinárodní pěvecké soutěže Jeleny Obrazcové a od roku 2015 sólistka Helikon-Opery v Moskvě (árie Taťany z 1. dějství opery Evžen Oněgin a Lízy z 3. dějství opery Piková dáma, duet s Oněginem ze závěrečné scény opery Evžen Oněgin) a ruský barytonista Alexej Isajev, též (od roku 2011) sólista Helikon-Opery v Moskvě (árie Oněgina z 1. dějství opery Evžen Oněgin a Jeleckého z 2. dějství opery Piková dáma, duet s Taťanou ze závěrečné scény opery Evžen Oněgin).

Druhá část koncertu, kterou uvedl Mário Radačovský, umělecký šéf Baletu Národního divadla Brno a krátce v ní promluvil dramaturg a produkční baletu Národního divadla Brno Karel Littera, byla výběrem baletních scén z baletů Louskáček (Sněhové adagio z 1. jednání – Eriko Wakizono a Doychin Dimitrov Dochev), Spící krasavice (Adagio – Klaudia Radačovská a Ilja Mironov) a Labutí jezero (Valse – Andrea Popov Smejkalová a Ivan Popov a dívky sboru, Malé labutě – Barbora Bielková, Isabella Poli, Mamona Sakakibira a Emilia Vuorio), Velké labutě – Hana Abram, Nelka Lazovič, Nashua Mironova a Taela Williams a Adagio černé labutě z 3. jednání – Eriko Wakizono a Doychin Dimitrov Dochev).

Balet Národního divadla Brno je druhým největším klasickým tanečním souborem v České republice. Těleso čítá téměř 50 členů, profesionálních tanečníků z více než 18 zemí světa a 5 kontinentů.
Jeho dramaturgicky repertoár pokrývá klasický, neoklasický, moderní, experimentální i muzikálový styl, balet pro děti, nebo i balet ve stylu černého divadla.
Obě části koncertu doprovázela Moravská filharmonie Olomouc pod taktovkou současného hudebního ředitele opery Národního divadla moravskoslezského a od sezony 2019/20 šéfdirigenta Moravské filharmonie Olomouc dirigenta Jakuba Kleckera.
Moravská filharmonie Olomouc je jedním z nejstarších symfonických orchestrů u nás, řadí se nejen k autentickým interpretům české národní hudební kultury, ale je také i velkým propagátorem hudby soudobé. Vystupuje na hudebních festivalech doma i v zahraničí a zásadní měrou se podílí na koncertním životě v Olomouci a okolí.
Jakub Klecker spolupracuje s Národním divadlem i většinou českých symfonických orchestrů a bývá častým hostem prestižních hudebních festivalů jako Festival Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáček Brno aj.
Čajkovského hudba je skutečně brilantní, strhující a emotivní a tak snad i její výběr pro sobotní koncert přinesl pocit krásně prožitého sobotního večera i mnoho zážitků všem návštěvníkům závěrečného koncertu i přes nepřízeň počasí v jeho druhé části, v níž musela živý orchestr pod jevištěm nahradit kvůli dešti reprodukovaná hudba. Tato nemilá skutečnost ovšem neubrala nic na kvalitě a vynikajícím provedení dalších baletních výstupů.
Letošní ročník Mezinárodního hudebního festivalu Petra Dvorského 2019 byl završen. Splnil své předsevzetí, stal se důstojnou a nedílnou součástí Hudební tradice Vysočiny a naplnil základní ideu festivalu, kterou bylo Slovo a hudba – Hudba a slovo.

  • Facebook
  • Twitter