Nový symfonický projekt Tomáš Klus Symphonic ve Valči
Na středu 8. srpna budou velmi dlouho a jistě v tom nejlepším světle vzpomínat všichni, kdo si oblíbili písničky zpěváka Tomáše Kluse a rozhodli se zakoupit si vstupenku na jeho nový projekt Tomáš Klus Symphonic. Vstupenek bylo prodáno neuvěřitelných 2600 kusů.
Koncert Tomáš Klus Symphonic v zámeckém parku ve Valči byl v pořadí třetím koncertem 20. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Petra Dvorského 2018 v Jaroměřicích nad Rokytnou.
Tomáš Klus, třinecký rodák, český písničkář, textař, skladatel, herec a bývalý moderní pětibojař, vystudoval herectví na DAMU a jako herec se objevil v seriálu Hop nebo trop, ve filmech Šejdrem, Veni, vidi, vici, Rytmus v patách, Naděje, v trikovém fantasy filmu Poslední z Aporveru nebo v pohádce Tajemství staré bambitky a Tři bratři.
Věrný ovšem zůstal i hudbě. V roce 2008 vydal zpěvák své první album Cesta do záhu(d)by a v roce 2009 druhé album Hlavní uzávěr splínu. V roce 2010 se stal zpěvákem roku hudebních cen Óčko a Anděl a v roce 2011 vydal album Racek a získal stříbrného a v roce 2012 zlatého Českého slavíka. Následovala alba Proměnamě (2014) a Anat život není (2015).
Na vystoupení v zámeckém parku ve Valči doprovázelo protagonistu jeho uskupení Cílová skupina ve složení kytarista Jiří Kučerovský, Petr Škoda (bicí) a skladatel a baskytarista, autor symfonických aranží Jan Lstibůrek, s nimiž interpret tvoří a koncertuje od roku 2011 a Moravská filharmonie Olomouc pod vedením dirigenta Jana Kučery.
Když Tomáš Klus koncertuje s filharmoniky, písničky z jeho repertoáru působí jinak než v běžné koncertní podobě či na albech. I on sám je jiný, přesto ale vždycky neskonale osobitý. Poprvé se takto představil za doprovodu ostravské Janáčkovy filharmonie na začátku února. Začátkem května pak vystupovali on a jeho Cílová skupina v Pavilonu A na Výstavišti Flora v Olomouci.
Středeční večerní koncert trval hodinu a čtvrt. Skladby v aranžích pro filharmonii při něm pozbyly rockový drive, který mají na běžných Klusových vystoupeních a na deskách. Namísto něho se prosadila aranžérská hravost a svoboda Jana Lstibůrka. Jediným kritériem při jejich výběru byla průřezovost tvorbou, která vypovídá o zpěvákově světonázoru. Písně o lásce byly v rovnováze se sociálně či ekologicky apelativními nebo protiválečnými. Z pódia zazněly takové hity jako Markétce, Psáno u zpráv, Dopis, Trigorin, Procit, Navěky, Vločka, Noe, Poprvé, JdeVoZem, Anat a dal. Snad nejvýrazněji se interpretovy pocity a názory ukázaly v přídavkové písni Mantra.
Tomáš Klus navazuje na českou písničkářskou tradici a svou tvorbu a interpretaci neomezuje hudebními žánry. Pro jeho tvorbu je typický důraz na text a melodii, spolu s vlivy předchůdců a jeho vlastním výrazem. Ve svých textech se nebrání komentování situace ve společnosti. Cíleně navozuje kontakt s publikem a svými improvizacemi v sobě skutečně nezapře ani divadelní nadání a schopnost okamžité reakce. Při svých koncertech je schopen udržet pozornost publika běžně i po dobu tří hodin.
Za popularitou Tomáše Kluse nestojí tedy ani tak média jako množství koncertů (v průměru dvanáct koncertů měsíčně, které bývají dlouho dopředu vyprodané) a právě úzký kontakt s divákem, k němuž přistupuje s pokorou. A taky jeho pevná kréda, životní postoj a zpěvákova nezkonalá osobitost.
Koncert Tomáše Kluse, Cílové skupiny a Moravské filharmonie Olomouc byl skutečně silným a emotivním zážitkem, zvukově velmi dobře ošetřeným a plným překvapení. Znovu potvrdil fakt, že pokud se už v původní verzi chytlavých a sdělných písniček zhostí dobrý aranžér, a tím Jan Lstibůrek skutečně je, lze jejich základní vlastnosti znásobit.
V rámci koncertu si mohli návštěvníci ve stánku nedaleko hlavního pódia zakoupit celou řadu propagačních materiálů včetně triček a upomínkových předmětů.
U příležitosti koncertu mohli návštěvníci, kteří si zakoupili vstupenku na koncert Tomáše Kluse, zhlédnout v areálu zámeckého parku ve Valči výstavu (nejen) historických vozidel zakladatele společnosti Renocar Miloše Vránka s názvem BMW – symfonie radosti a vášně. Autor výstavy vytvořil postupně během padesáti let unikátní sbírku třiceti historických vozů, která dokumentuje eleganci a technickou preciznost automobilů BMW.