Třiadvacátá Ji.hlava skončila, divácky překonala loňský ročník
Třiadvacátý ročník Ji.hlavy je za námi. Festivalový program uvedl 277 filmů v osmi kinosálech a téměř dvě stě diskuzí. Celková návštěvnost projekcí přesáhla 40 000 diváků, akreditovaných návštěvníků a hostů bylo letos 5330.
„Mám velkou radost z kvalitního filmového programu, který ukázal především tvář nastupující filmařské generace vnášející do kinematografie nová témata i postupy. Je obohacující vidět tolik tvořivé různosti na jednom místě. Snažili jsme, aby letošní Ji.hlava reflektovala svět kolem nás, vyzvala k aktivitě a vytvářela prostor pro dialog,“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka.
Na letošní Ji.hlavu přijelo 5 330 návštěvníků. Z 277 promítnutých filmů bylo 91 uvedeno ve světové, 17 v evropské a 47 v mezinárodní premiéře. Filmy soutěžily v jedenácti sekcích. Promítalo se v osmi kinosálech v Jihlavě i Třešti. Program nabídl sto třicet diskuzí po filmových projekcích a téměř čtyřicet v rámci Inspiračního fóra, které letos podruhé probíhalo šest festivalových dní a věnovalo se tématům jako krize demokracie, žena ve třetím tisíciletí nebo současná Čína. Inspirační fórum letos hostilo sto čtyři hostů z celého světa: nechyběl mezi nimi například americký odborník na klima Bill McKibben, afgánská bojovnice za lidská práva a kandidátka na prezidentku Fawzia Koofi nebo komisařka budoucích generací ve Walesu Sophie Howe. „V dialozích s hosty se bouraly zažité fráze, opouštěly obvyklé pohledy a hledaly nové perspektivy: jak se k tématům vztahovat a jak v budoucnosti jednat,“ říká dramaturgyně Tereza Swadoschová o Inspiračním fóru, na které přišlo více než 6000 návštěvníků.
Pozornost diváků si letos získal film Jeskyně Ferase Fayyda o podzemní nemocnici v syrské Ghoutě. Film si odnesl ocenění za nejlepší film v sekci Svědectví o politice. Zaujal také investigativní dokument Ukradený stát slovenské režisérky Zuzany Piussi, která třicet let po pádu komunistického režimu předkládá zdrcující obraz současného Slovenska. Velkému zájmu se těšila také sekce Fascinace: Erotika, retrospektiva ukazující různorodé podoby zobrazování tělesné touhy, přitažlivosti a projevů fyzické lásky. Divácky oblíbená byla i VR zóna, která nabídla VR-kino i instalace.
Pět set dětských diváků pak přivítala Ji.hlava dětem. Šestidenní program pro děti nachystal dvacet čtyři bloků workshopů, devatenáct filmových promítání a další doprovodný program. „Máme radost, že nám děti i rodiče zachovali přízeň a Ji.hlava dětem se stává nedílnou součástí festivalu. Letošní účast byla oproti loňskému roku o něco vyšší. I proto jsme rádi, že se osvědčilo jiné rozmístění jednotlivých aktivit v budově Oblastní galerie Vysočiny. Dali jsme víc prostoru kavárně a nové odpočinkové zóně. Úspěch mělo i propojení s Inspiračním fórem, kterým byly Po-hádky současného světa, kde se bavili děti i rodiče o aktuálních tématech dneška. O demokracii diskutoval novinář Petr Fischer, o klimatické krizi Anna Kárníková, o Číně Alice Rezková. Všichni tři předali vzkazy od dětí do debaty ‚dospěláckého‘ Inspiračního fóra. S přirozenou bezprostředností děti zvládly i setkání s cizojazyčnými lektory z bosenského projektu Genesis,“ říká dramaturgyně Ji.hlavy dětem Iva Honsová.
Tématem letošního ročníku festivalu byla ekologie. Odkazoval na ni i závěrečný ceremoniál s předáváním filmových cen. Vystoupili zde zástupci českých i zahraničních ekologických iniciativ (Instituto Terra, Greenpeace, Fridays for Future), o tom, jak změnit přístup velkých institucí, mluvil hlavní kurátor londýnské Tate Modern Andrea Lissoni i ekologický ombudsman ji.hlavského festivalu Luboš Slovák. „O klimatické krizi je bohužel v Česku slyšet spíš od jejích popíračů. Situace je však natolik vážná, že by se toto téma mělo dostat do každé oblasti. I proto jsme na ceremoniál pozvali Extinction Rebellion, kteří vyzvali lidi a vládu, aby začali konat a zabránili ekologickému kolapsu,“ říká filmařka Tereza Nvotová, která s Janem Foukalem večer moderovala.
Znělku pro letošní ročník Ji.hlavy vytvořil kazachstánský filmař Sergej Dvorcevoj, festivalové ceny navrhl čínský umělec a aktivista Aj Wej-wej.
Desítky aktivit proběhly také v rámci „industry programu“, určeného pro filmové profesionály. Těch letos do Jihlavy přijelo téměř dvanáct set z celého světa. Proběhl například vzdělávací workshop Emerging Producers, Festival Indentity nebo Konference Fascinace zaměřená na distribuci experimentálních filmů. „Letošní ročník potvrdil, že se Ji.hlava stává stále populárnější destinací pro filmové profesionály. Mnozí z nich oceňují vedle výjimečné atmosféry hlavně kvalitní industry program. Ji.hlava je místem, kde se potkávají talenty a vznikají nečekané spolupráce a originální dokumentární projekty,“ uvedla vedoucí programu pro filmové profesionály Jarmila Outratová.
Počet akreditovaných návštěvníků letos bylo 5 330. Z toho 1 163 filmových profesionálů, 146 hostů a 300 novinářů.
24. Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava proběhne 27. října až 1. listopadu 2020.