Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Den linky 155 oslaví záchranáři i na Vysočině. Záchranky evidují rekordní počty výjezdů

/
/
/
674 Zobrazení



Napříč republikou oslaví v pondělí 15. května se symbolickým datem 15. 5. zdravotnické záchranné služby Den linky 155. Za loňský rok eviduje Asociace zdravotnických záchranných služeb celkový počet téměř 1 228 tisíc výjezdů.

Je to rekordní údaj, který představuje nárůst o více jak 60 tisíc výjezdů (5 procent) oproti předchozímu roku. Nárůst v loňském roce zaznamenala naprostá většina zdravotnických záchranných služeb. Posádky tak každou hodinu vyjížděly k pacientům v průměru 140krát, to znamená více jak dva výjezdy za minutu.
„Nejnáročnější rok v celé své historii má za sebou i Zdravotnická záchranná služba Kraje Vysočina, která vůbec poprvé pokořila hranici padesáti tisíc výjezdů a ošetřila bezmála třicet čtyři tisíc pacientů,“ popisuje Petr Janáček, tiskový mluvčí Zdravotnická záchranná služba Kraje Vysočina.
V České republice bylo v loňském roce celkem 612 výjezdových skupin zdravotnických záchranných služeb, které k pacientům vyrážely z 318 základen. Za každým takovým výjezdem záchranářské nebo lékařské posádky k pacientům je v naprosté většině případů tísňová výzva přijatá prostřednictvím linky 155 na některém ze 14 zdravotnických operačních středisek. Ta jsou rozmístěna po jednom v každém kraji a v hlavním městě.
Zde jsou volající spojeni během několika sekund s dispečerkami a dispečery – profesionálními zdravotníky, kteří na základě poskytnutých informací rozhodují o vyslání posádek a pomáhají volajícím svými radami při poskytování první pomoci. Dispečeři jsou tedy prostřednictvím telefonu a svého hlasu prvními zdravotníkem na místě a jsou zásadní součástí řetězce přežití pacientů.

Zdravotníci radí, jak správně postupovat při pomoci druhým a volání na linku 155?

 Na prvním místě je bezpečnost samotných zachránců. Než začneme komukoliv pomáhat, vždy je důležité se na pár sekund zastavit a zamyslet se, jestli nám nehrozí nějaké nebezpečí.

 Zdravotnickou záchrannou službu volejte vždy, když si nejste jistí, zda danou situaci zvládnete vlastními silami. Ne každé volání musí nutně skončit výjezdem záchranné služby, ale třeba „jen“ užitečnou radou.

 Pokud se rozhodnete pomoc v případě ohrožení zdraví zavolat, vždy vytočte přímo tísňovou linku 155. Případně využijte bezplatnou aplikaci Záchranka.

 Nejdůležitější informací, kterou operátor potřebuje vědět, je adresa – tedy místo, kde se nacházíte.

 Pak přenechejte iniciativu na operátorovi – odpovídejte na otázky, nechte se vést a nikdy
nezavěšujte jako první.

 Nemusíte mít strach, protože i laika dokážou profesionálové na tísňové lince navést k poskytnutí účinné první pomoci. Není to nic těžkého, díky jejich radám zvládne pomoci opravdu každý a nakonec zjistíte, že k záchraně života nepotřebujete víc než svoje dvě ruce.

Operátoři zdravotnického operačního střediska v Jihlavě za rok 2022 odbavili dohromady bezmála půl milionu hovorů. Jen na tísňové lince 155 jich přijali skoro 99 tisíc, což je o sedm a půl tisíce více, než v roce 2021.

Úvodní ilustrační foto: archiv Vysočina-news.cz

  • Facebook
  • Twitter