Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Vzduchoplavci z Vysočiny III.

/
/
/
475 Zobrazení



Třetím pokračování se dnes vracíme k průkopníkům letectví na Vysočině. Prvním diplomovaným rakousko-uherským pilotem vojenských vzducholodí se stal v roce 1909 Franz Adolph von Berlepsch, rodák z Býchor u Kolín. Druhým se ale stal vzápětí po něm Franz Mannsbarth z Jihlavy, který se dokonce před vypuknutím Velké války podílel na stavbě rakousko-uherské vzducholodě Stagl-Mannsbarth. Zajímavé vzpomínky na některé z plaveb vzducholodě Körting zanechal český mechanik Josef Severa.

Prostě jsem vyhazoval všechno, co jsem mohl
„Letěli jsme přes Vídeňský les do Lince. Pražilo sluníčko, takže se plyn rozpínal a balon to tlačilo dolů. Museli jsme plyn vypouštět, aby se obal smršťoval. To se povedlo, ale když jsme se blížili k Linci, tak pilot zamířil nad Dunaj. Abychom se ale udrželi ve vzduchu a přelétli tuto řeku, museli jsme začít vyhazovat balast. Přiblížili jsme se k Linci, ale prostor mezi domy byl k přistání velice malý. My jsme ale stále klesali a klesali, až jsme letěli nad střechami domů. Již jsme neměli zátěž, a tak jsem musel začít vyhazovat rezervní konvice s benzínem, abychom se udrželi ve vzduchu, prostě jsem vyhazoval všechno, co jsem mohl. Hejtman zamířil nad kasárna, kde jsme zachytili o střechu. Nakonec se nic tak moc nestalo. Shodili jsme lana, ale nechytili je, tak jak měli, na konci, ale chytili je někde uprostřed. Protivítr pak loďku shodil zpátky na střechu. Zůstali jsme na ní a sešplhali dolů.“

O Václavovi Hahnelovi a dalších průkopnících vzduchoplavby z Vysočiny se uskuteční přednáška na zámku v Malči v úterý 13. června 2023.

Úvodní foto: Körting přes hangárem

  • Facebook
  • Twitter