Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Nákupní zvyky mladých Čechů: opravdu kupují potravinový odpad?

/
/
/
1318 Zobrazení



Na první pohled se možná zdá, že Češi se při nákupu potravin stále řídí jen cenou a chutěmi, zatímco do sebe dostávají éčka, jednoduché cukry a emulgátory. Na ten druhý je zřejmé, že zejména mladým už zdaleka není jedno, co přihodí do nákupního košíku. Čtou složení, stávají se vegany a za potraviny často utratí dvojnásobně víc než před pěti lety. A jinak tomu podle průzkumů není ani u těch na Vysočině. Měli by jít mladí příkladem?

Jak často mladí nakupují a kde?
Dříve bylo zvykem chodit na nákup denně, dnes už Češi plní košíky potravinami zhruba dvakrát až třikrát do týdne, u pokladny ale platí o něco více než dříve. Největší tržby dělají pochopitelně hypermarketům, ale zájem roste i o farmářské trhy a obchody s biopotravinami.
Počet Čechů, kteří se zajímají rovněž o původ potraviny, ať už ovoce, zeleniny nebo živočišných produktů, se rok od roku zvyšuje, což jen dokazuje, že přestáváme být lhostejní k našemu zdraví i k planetě samotné.

A je to bio, eko, raw a domácí?
Bio vejce, bio jogurt s bio kulturou, bio banány, produkty ekologického hospodářství i výrobky mající v názvu „babiččino“ nebo „light“ – lákadla i marketingové tahy, které se na nás valí raketovou rychlostí a dávají nám pocit, že jíme potraviny ze zlata.
Obchodní řetězce také potvrzují, že mladí Češi taktéž čím dál více sahají i po tzv. superpotravinách (potraviny, které abnormálně prospívají našemu tělu), mezi něž patří například avokádo, ořechy, chia i konopná semena nebo quinoa. Do jaké míry je to ale péče o zdraví a kdy už se z toho stává trend?

Akční letáky sleduje více než ¾ Čechů
Nedávné studie rovněž dokázaly, že podle akčních letáků nakupují více než tři čtvrtiny české populace. V době, kdy si akční leták Kaufland, ale i Lidl nebo Penny můžete jednoduše prohlédnout i online, se není čemu divit.

Slevová mánie
Kaufland – pro Čechy ráj potravin s lákavými cenami, se možná jeví jako místo, kde se každý čtvrtek střetávají čeští důchodci, avšak s oblibou v něm nakupuje i mladší generace, a to nejen zlevněný alkohol. Kaufland na rozdíl od jiných potravinových řetězců nabízí obrovské množství čerstvého ovoce i zeleniny, takže se zavděčí i těm, kteří nemají zahrádku ani farmářské trhy poblíž svého bydliště.

Zájem o veganství roste
Co se samotných stravovacích návyků týče, možná jste zaznamenali, že v Česku enormně roste zájem o veganství. Jeho kolébkou se nestává nikdo jiný než Praha, která svým počtem nově otevřených veganských bister a restaurací začíná šlapat na paty i vyhlášenému Berlínu. Zatímco před deseti lety byste pražské veganské restaurace sotva spočítali na prstech jedné ruky, dnes jich hlavní město čítá více než 40 a stále se rozrůstají.

Tip: Rádi byste navštívili nějakou veganskou restauraci i na Vysočině? Skvělá vegetariánská a veganská restaurace se nachází například v Třebíči na Tichém náměstí a nese název Lucky’s Vege Bistro. Čekají zde na vás originální „vege“ pokrmy servírované formou bufetu a voda zdarma.

Ovlivňuje veganství i potravinové řetězce?
Pozadu však nezůstávají ani potravinové řetězce, jejichž speciální veganské řady vychází vstříc i zákazníkům, kteří se rozhodli vyřadit ze svého jídelníčku veškeré živočišné produkty. V Kauflandu se jedná například o řadu Take it Veggie, v Lidlu zase o bio pomazánky, sójové nápoje nebo hotové lehké saláty.

Veganské potraviny jsou pochopitelně o něco dražší a zatím nejdou na odbyt v takové míře jako živočišné produkty, nicméně své konzumenty si najdou. Aktuálně se k veganství hlásí zhruba 1-2 % Čechů.

  • Facebook
  • Twitter