Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Klíčem k úspěchu muzeí a galerií je digitalizace

/
/
/
510 Zobrazení



Digitalizace, nové technologie, důraz na zážitek, storytelling – to jsou mantry úspěchu muzeí a galerií v době změn, které přinesla odvětví turismu pandemie covid-19. Digitalizací v cestovním ruchu se zabývá Katedra cestovního ruchu Vysoké školy polytechnické Jihlava (VŠPJ) od roku 2019 v rámci programu Interreg V-A Rakousko–Česká republika. Projekt realizuje VŠPJ ve spolupráci s Univerzitou Johanna Keplera v Linci, Svazem hornorakouských muzeí a destinační organizací Vysočina Tourism.

Přeshraniční projekt je zaměřen zejména na digitalizaci v muzeích a galeriích. Většina těchto institucí na obou stranách hranice již digitální nástroje jako např. sociální sítě v určité míře využívá. „Doba klasické mediace skončila,“ uvedla Herta Neiss z linecké univerzity. „V současnosti je to o příbězích, které je potřeba vyprávět v mnoha podobách. Jde o to nabídnout návštěvníkům zážitek, pak mají muzea před sebou velkou budoucnost,“ dodala Herta Neiss.

Letos na podzim proběhla první část semináře s názvem Muzeum a cestovní ruch. Semináře, který proběhl v Linci a Steyru, se zúčastnili posluchači z muzeí z České republiky i Rakouska. Zabývali se návštěvnickými průzkumy, kulturním cestovním ruchem nebo digitální strategií, kterou každá instituce vytváří na míru pro své potřeby.

„Zavedení prvků digitalizace v muzeích a galeriích je velkým krokem k přilákání více, zejména mladých, návštěvníků do těchto objektů a k oživení muzeí,“ domnívá se vedoucí manažerka projektu Stanislava Pachrová. Může se jednat třeba o virtuální prohlídky nebo zařazení technologicky sofistikovaných expozic. Ukázkovým příkladem je Muzeum nové generace ve Žďáře nad Sázavou, které se stalo držitelem ocenění Živa award za nejkreativnější muzeum ve střední Evropě. Návštěvníci v něm mohou mimo jiné listovat virtuální kronikou nebo využít během prohlídky audioprůvodce s hlasem cisterciáckého mnicha.

Druhá část vzdělávacího semináře určeného pracovníkům muzeí a galerií z Česka i Rakouska proběhne na Vysočině na jaře 2022. Bude se věnovat tématům online marketingu, storytellingu, využívání videí nebo grafickému designu webu. Studenti cestovního ruchu na VŠPJ si v nadcházejícím semestru budou moct zapsat předmět s obdobným zaměřením.

Studium cestovního ruchu má na Vysočině hluboké kořeny. Od roku 1994 se obor vyučoval jako dvouleté pomaturitní studium oboru v Telči a Jihlavě. Se vznikem VŠPJ pak přišla šance získat akreditaci pro bakalářské studium. V roce 2008 vznikla katedra cestovního ruchu a zároveň unikátní plnohodnotná cestovní kancelář, což je podstatná konkurenční výhoda proti ostatním vysokým školám poskytujícím vzdělání v oblasti turismu.

  • Facebook
  • Twitter