Když nemůžete přijet na festival, přijede festival za vámi, vzkazují v Jihlavě – Vysočina-news.cz
Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Podpořte nás prosím.

Please turnoff your ad blocking mode for viewing your site content

img

Když nemůžete přijet na festival, přijede festival za vámi, vzkazují v Jihlavě

/
/
/
654 Zobrazení



Čtyřiadvacátá Ji.hlava byla zahájena! Zahajovací ceremoniál, který diváci sledovali online, se vysílal z bytu moderátora večera Lukáše Houdka. Na „návštěvu“ za ním přišla Johanna Nejedlová a společně diváky výjimečným online zahájením provedli.

„Když nemůžete přijet na festival, přijede festival za vámi. Podařilo se nám převést téměř tři stovky filmů do digitálního kina,“ řekl ředitel Ji.hlavy Marek Hovorka a dodal, že zpět do skutečných kinosálu se festival vrátí za rok. „Na Masarykově náměstí jsme postavili objekt, který jako memento symbolizuje prázdné kino. Do kin se chceme určitě vrátit,“ dodává.

Čtyřiadvacátá Ji.hlava udělila první ocenění. Cenu Respektu za nejlepší audiovizuální reportáž si odnesl Voxpot za reportáž Ve stínu Číny, která mapuje represe čínského státu vůči etnickým menšinám Ujgurů a Kazachů. Porota složená z redaktorů týdeníku ocenila schopnost zpracovat velké mezinárodní téma přímo z místa. „Počet přímých i nepřímých svědectví a množství míst, které reportéři navštěvují, je unikátní. Zároveň se autorům povedlo příběhy aktérů uvést do kontextu velké geopolitiky. Cenná je i vizuálně inovativní a jednotná forma,“ hodnotí porota. „Výběrem vítěze bychom současně chtěli ocenit novou nezávislou platformu a skupinu mladých novinářů, kteří i bez zázemí velké instituce nabízejí atraktivní a zároveň kvalitní žurnalistiku s vědomím odpovědnosti,“ dodává porota.

Asociace producentů v audiovizi pak udělila Cenu APA. Tu si letos za svou práci odnesl německý producent Heino Deckert. „Má velmi blízko k českému prostředí a obecně k východoevropské a středoevropské filmové tvorbě. Jako producent spolupracoval například s ruským režisérem Viktorem Kossakovským. Jeho posledním distributorským počinem byl makedonský film Země medu nominovaný na Oscara,“ řekl producent Radim Procházka, který cenu virtuálně předal.

Záznam slavnostního online zahájení můžete sledovat zde.

Další filmy České radosti už ve středu!
První premiéry českých dokumentů nabídne druhý festivalový den. Kromě snímku Nová šichta Jindřicha Andrše, která letošní dokumentární Ji.hlavu zahájila, se diváci mohou těšit na snímek Pripyat Piano režisérky Elišky Cílkové. „Audiovizuální elegie za místem opuštěným lidmi, po kterých zůstaly jen zvuky uvězněné v rozpadajících se pianech. Černobylská tragédie po sobě zanechala unikátní, tragický prostor, dlouho zapovězenou zónu,“ píše se v anotaci filmu.

Už odpoledne pak bude možné se podívat na filmový portrét surrealisty Jana Švankmajera: Alchymickou pec tvůrčí dvojice Jan Daňhel a Adam Oľha. Své premiéry se pak dočká také nový díl Českého žurnálu, tentokrát od režisérky Petry Nesvačilové s názvem Vojna: Ztohoven. Jde o příběh červených trenýrek, které skupina Ztohoven vyvěsila nad Pražským hradem před čtyřmi lety.

Co si určitě nenechat ujít?
Ve středu program nabídne například snímek Mizející italského režiséra Filippo Ticozziho o karanténě na jaře 2020, která zmenšila životní prostor stovek milionů lidí do několika metrů čtverečních. „Během karantény se čas stal něčím zvláštním. Stáli jsme tedy co nejklidněji, vyděšeni vlastním dechem, zatímco náš domov se proměňoval v království nového času,“ říká režisér o filmu.

Otčiny režiséra Gabriela Babsiho pak přibližují uprchlickou krizi očima převaděče. „Co je morálka, když nemáte vůbec na výběr? Co je etické, když nemáte žádná práva? Můžeme být souzeni? A pokud ano, tak kým?“ ptá se Babsi.

Neobvyklý způsob emigrace ze Sovětského svazu, který v době studené války zvolil litevský námořník Simas Kudirka, pak přibližuje film Skok režisérky Giedrė Žickytė.

Za pozornost určitě stojí také snímek Dilema touhy americké režisérky Marii Finitzo o tabuizaci ženské sexuality. A také film Poslední rytíři pravice, ve které režisér Michał Edelman odhaluje zrůdnou ideologii pravicového extremismu v Polsku.

Nesoutěžní sekce Průhledná krajina, která každoročně přibližuje vybranou národní kinematografii, se letos věnuje Jižní Koreji a ve středu nabídne první blok filmů: nebude chybět téma migrace nebo vykořisťování žen v asijských továrnách.

Kompletní časový program na středu 28. října zde.

Ji.hlava online: nejen filmy
Nedílnou součástí Ji.hlavy jsou diskuse po filmech – ve středu bude možné ve streamu z Majáku sledovat například rozhovor se srbským filmařem Borisem Miljkovicem, jehož snímek Návrat domůMarina Abramović a její děti je nyní možné vidět v rámci ji.hlavského programu online. Diváci se mohou těšit také na tradiční mastreclasses, během kterých filmaři představují svoji tvorbu. Středeční večer nabídne masterclass italského režiséra Roberta Minerviniho.

A co debaty Inspiračního fóra? „Krize svazují, evokují nutnost nestandardních, rychlých a silových řešení shora, v nichž zbývá málo prostoru pro občanské a individuální aktivity. Jak se proměníme, když vyměníme jazyk krize za jazyk zodpovědnosti?“ ptali se hosté včerejší debaty mezi kterými nechyběl třeba Karel Kovář alias Kovy nebo maďarská politoložka a filozofka Eszter Nova. Archiv diskusí naleznete zde.

  • Facebook
  • Twitter