Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Jihlava představila upravenou podobu Horácké multifunkční arény

/
/
/
1583 Zobrazení



V CZ Loko aréně (Horáckém zimním stadionu) představili jeden z autorů návrhu na nový zimní stadion architekt Ondřej Chybík, manažer projektu a radní David Beke společně s náměstkem primátorky Petrem Ryškou.

Svůj názor na novou halu přišel sdělit i brankář NHL pocházející z Jihlavy David Rittich. Hala s korunou ježka, okna ve fasádě, průchody do parku i do studentského areálu, jednoduché a velmi rychlé přestavby uvnitř haly pro potřeby kulturních nebo sportovních akcí a citlivé zasazení do centra Jihlavy. Taková má být Horácká multifunkční aréna, která se stane důležitým centrem kraje Vysočina. Není tedy překvapením, že dopracovaný návrh studie vyvolal na sociálních sítích horlivé diskuze, a to zejména na Facebooku města Jihlavy (@mesto.jihlava).

Nepůjde jen o halu pro vrcholový hokej. Využívat ji budou denně stovky lidí z celé Vysočiny (včetně dětí) pro bruslení, hokej a krasobruslení. Lidí, kteří mají lední sporty jen jako koníčka nebo se hokej teprve učí. Půjde o multifunkční halu, která bude pulzovat celý den, protože tam bude i restaurace, tělocvična, posilovna, atletická dráha na střeše, kanceláře, kavárna, naproti je VŠ, vedle Sokolovna, za arénou velký park. „Všechno bude vzdušné a průchozí,“ říká architekt Ondřej Chybík a ukazuje nejnovější vizualizace haly. „Jak je vidět na obrázcích, halu je možné za pár hodin překonfigurovat na jiný sport, výstavu, koncert apod.“

Podle odezvy čtenářů na sociálních sítích je zřejmé, že se veřejnost o podobu Horácké multifunkční arény velmi zajímá. Dotazy často směřují například k možnostem parkování. Přibude 180 parkovacích míst v podzemí. Počítá se ale hlavně s pěší dostupností, která je žádoucí pro oživení centra města a od okolních záchytných parkovišť a parkovišť P+R bude v případě velkých kulturních a sportovních podniků jezdit kyvadlová doprava.

Často budoucí návštěvníky zajímá i samotná kapacita haly. „V počtu 5600 diváků na hokej se počítá s 200 stojícími diváky. Ale variabilně je možné v různých sektorech stojící přidat. Kapacita haly pro jiné sporty a kulturu bude větší, půjde až k 8 tisícům. Pokud by byl dlouhodobý převis poptávky i u hokeje, je možné i tam nahradit sedící za stojící,“ vysvětluje David Beke, radní města a manažer výstavby HMA a doplňuje: „Bude to jedna z nejkompaktnějších hal, která kde ve světě existuje. Ochozy jsou velmi strmé na hranici toho, co nám povolí normy a bezpečnost. Bude to skutečný kotel a budete mít pocit, že se hráčům pletete do hry. Je to dáno i úzkým kluzištěm.“

Po zveřejnění vizualizací se mnoho lidí podivuje také nad velkým množstvím závěsů. Jejich účel komentuje architekt Ondřej Chybík: „Závěsy budou flexibilně řešit akustiku haly v případě koncertů nebo jiných akcí než sportovních podniků. Jejich funkce bude třeba i v rozdělování haly. Ta se díky protipožárním závěsům dá velmi rychle, flexibilně a variabilně proměňovat. A v neposlední řadě mohou závěsy bránit i v oslnění sportovců sluncem – např. brankářů nebo volejbalistů a tenistů při denních zápasech, turnajích, trénincích apod.“

Otázky ale směřují i k okolí haly a budoucnosti ulice Tolstého: „Stavebně by měla být část Tolstého ulice připravena na budoucí zklidnění. Cílem je do budoucna vyloučit transitní dopravu a dát důstojný veřejný prostor mezi dvě důležité stavby ve městě, vysokou školu a arénu. K faktickému zklidnění dojde po vybudování projektu Centrálního dopravního terminálu a komunikace, která půjde paralelně kolem železnice, kam se dle dopravních modelů má přesunout až 17 tisíc aut denně a tím dojde ke zklidnění nejen Tolstého, ale například i Fritzova ulice,“ uvedl David Beke.

Další postup

Termín pro zahájení realizace je stále plánován na konec roku 2021, kdy by měla začít demolice stávajícího stadionu. Stavební povolení by měla stavba podle harmonogramu dostat v květnu 2021. Náklady jsou odhadnuty ze studie, a to na 875 milionů korun, které půjdou do samotného objektu arény, 97 milionů korun bude stát nárožní objekt. Počítá se ale i s výdaji menších částek, například na úpravu veřejného prostoru, budovy u Sokolovny, nebo malé ledové plochy.

„To znamená investici za necelou miliardu bez DPH s tím, že DPH by v tomto případě byla uznatelná položka a nemusíme s ní ve financování investice počítat. Město již vynaložilo 20 milionů korun na výkup budovy restaurace na nároží Tolstého a Jiráskovy ulice a další miliony na projektovou dokumentaci demolice stávajícího stadionu a projektovou dokumentaci nové haly,“ vysvětlil manažer výstavby Beke s tím, že celkem se za projekty utratí přibližně 65 milionů bez DPH. Město si ale dle analýz může na tuto investici půjčit až 650 milionů korun z bankovního sektoru. Další finance je třeba získat z dalších zdrojů a to je zejména od kraje nebo státu. „S oběma probíhají jednání,“ dokončil David Beke.

  • Facebook
  • Twitter