Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Dakar 2019 je minulostí, havlíčkobrodský závodník ho hodnotí jako očistec

/
/
/
1007 Zobrazení



Slavná rallye má za sebou 41. ročník a zároveň 11. na území Jižní Ameriky. Původně se mělo jet v Peru a v Argentině, ale nakonec se jelo jen v Peru. Start se odehrál v Limě 6. ledna, cíl byl 17. ledna také v Limě. Bylo to poprvé v historii, kdy se jelo jen na území jednoho státu. Havlíčkobrodský účastník rallye Rostislav Plný jel v závodním týmu Tatra Buggyra Racing.

Kamion měl startovní číslo 508 a byl pilotovaný Martinem Kolomým, mechanikem byl Jiří Stross a navigátorem Rostislav Plný. Letošní ročník se zařadil mezi nejtěžší. Soutěž dokončilo v kategorii kamionů pouhých čtrnáct posádek z jednačtyřiceti. Dakar 2019 byl mimořádně náročný i díky komplikované navigaci.

Zleva Rostislav Plný, Martin Kolomý a Jiří Stross, archiv Rostislava Plného

„V první polovině to ještě šlo, ale v té druhé to byl mazec. Trasy už byly rozježděné z předešlých dnů, navíc posádky v půl maratonu měly jiný roadbook než v hlavním závodě, tak se to tam různě motalo. Několikrát nám GPS zahlásila, že jedeme o několik kontrolních bodů dopředu, při tom jsme jeli správně. Z mého hlediska se jednalo o opravdový očistec,“ vzpomínal na krušné chvíle navigátor Kolomého posádky Rostislav Plný.
Už ve třetí etapě posádku Martina Kolomého zradil kardan. „Potkala nás stejná závada jako vloni. Praskl nám kardan. Byl špatný svár, který někdo lajdácky udělal v české firmě. Měli jsme smůlu, že závadu jsme měli v nepřípustném místě. Náhradní díl nám přivezli na místo asi 4 kilometry od kamionu. V noci jsme kardan o délce asi metr a váze 80 kilogramu v pěti lidech nesli. V dunách se vlastně vzdálenost zdvojnásobila, protože se šlo do kopce a z kopce, v písku jsme se bořili po kolena. Po šesti hodinách jsme kardan dotáhli ke kamionu,“ popisoval nepříjemnou událost Rostislav Plný.

Po výměně kardanu posádka v noci nepokračovala v jízdě, protože jezdit v dunách po tmě je o život. Byli smířeni, že v hlavní soutěži nebudou pokračovat. Letos společnost A.S.O., pořadatel a organizátor rallye, přišel s novinkou v podobě „malého“ Dakaru. Závodníci, kteří nedojeli prvních pět etap z důvodu technických závad či nesplnění časové limitu, mohli pokračovat od 6. etapy a soutěž dokončit v klasifikaci půlmaratón. Viditelnost na trati byla špatná. „V písečném prachu se nedalo předjíždět. Zažili jsme v etapě i mlhu. Čtyřicet kilometrů jsme neviděli dva metry před auto, hledali jsme cestu a nemohli jet naplno,“ popsal Rostislav Plný. Posádka Martina Kolomého dojela do cíle Dakaru 2019 na pátém místě v půlmaratonu. „Pravda, motivace už tam nebyla taková, ale pět etap jsme mohli využít k testování v originálních podmínkách a nabrání dalších zkušeností. Ty nám nikdo nevezme,“ zhodnotil své účinkování Martin Kolomý. Nejsmutnější je, že díky špatně odvedené práci ve firmě vyrábějící kardany se nepodařilo dosáhnout na lepší umístění posádce kamionu s číslem 508.

  • Facebook
  • Twitter