
Brána Jihlavy od září pomůže jihlavské kultuře
Příspěvková organizace Brána Jihlavy pro kulturu a cestovní ruch vznikne 1. září a město v současné době hledá ředitele, který by vytvořil strategii a nastavil základní pravidla fungování.
Zastupitelé města Jihlavy na svém březnovém zasedání schválili vznik příspěvkové organizace pro kulturu a cestovní ruch. Organizace, která ponese jméno Brána Jihlavy, bude zřízena od 1. září. Do té doby musí město najít výkonného ředitele, který stanoví její dlouhodobou strategii, nastaví základní postupy ke zvýšení turismu ve městě a zároveň na sebe převede celou agendu pořádání kulturních akcí, které dosud pořádali úředníci magistrátu.
„V tuto chvíli máme prázdnou schránku, kterou musíme začít plnit. Pořádání kulturních akcí v rámci úřadu zabere spoustu času i energie, a navíc nejsou zcela efektivní. Druhou částí práce, kterou po organizaci chceme, je podpora cestovního ruchu. Témat, která jsou v Jihlavě zajímavá, je spousta. Od stříbra přes pivovarnictví po židovství a němectví nebo historické domy na náměstí. Přestože nyní děláme drobnou práci ohledně jejich propagace, třeba brožurky nebo naučné stezky, je potřeba je propojit s ostatními městy nebo dalšími pořadatelskými subjekty,“ uvedla primátorka Jihlavy Karolína Koubová.
Výběrové řízení na ředitele společnosti proběhne ve třech kolech. První kolo se zaměří za základní životopisné požadavky. V dalším kole budou muset postupující účastníci vytvořit návrh strategie rozvoje organizace na dalších pět let, které budou následně přístupné i veřejnosti. Ve třetím kole komise rozhodne o vybraném uchazeči.
„Zveřejnění strategií je důležitým krokem pro to, aby bylo výběrové řízení opravdu transparentní. Proto to také říkáme dopředu, aby s tím uchazeči počítali,“ doplnila primátorka.
Pod příspěvkovou organizaci by měly jít i kulturní instituce, které má dosud ve správě město. Je to například Brána Matky Boží, Dům Gustava Mahlera nebo Jihlavské podzemí. Uvažuje se také nad připojením domu na Masarykově náměstí 21, u kterého se v současné době chystá rekonstrukce a jeho budoucí využití přispěje k rozvoji cestovního ruchu ve městě, jedná se také nad připojením Modety. „Takové konkrétnosti ale už budou na budoucím řediteli,“ shrnula Karolína Koubová.
Veškerou agendu by měla Brána Jihlavy začít přebírat za začátku roku 2021. Podle strategie se pod ní převedou i potřebné finance, které také stanoví strategie budoucího ředitele. „Pro představu stojí město v současné době pořádání kulturních akcí něco kolem patnácti milionů ročně,“ dokončila primátorka.