Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Podpořte nás prosím.

Please turnoff your ad blocking mode for viewing your site content

img

Uwe Bressnik / Keith Rowe v Jihlavě

/
/
/
228 Zobrazení

Vernisáž putovního výstavního projektu uměleckého spolku TONSPUR Kunstverein Wien pořádaného ve spolupráci se statutárním městem Jihlava: Uwe Bressnik / Keith Rowe se uskuteční ve středu 17. dubna v 17.00 v Domě Gustava Mahlera v Jihlavě.

britský experimentální kytarista a výtvarník Keith Rowe a rakouský multimediální umělec Uwe Bressnik.

Keith Rowe (*1940) patří mezi pionýry improvizované hry na kytaru. Jako původně jazzový hudebník brzy narazil na limity žánru a začal hledat nové výrazové prostředky. Zcela rezignoval na tradiční techniku hry a zaměřil se podobně jako Bjørn Fongaard nebo Fred Frith na preparovanou kytaru, inspirovanou preparovaným klavírem Johna Cage. Nástroj položený na stole vyluzující zvuky pomocí různých předmětů a netradičních manipulací s jeho částmi. Výsledkem je hudba na pomezí experimentální hudby, noiseu či dronu. Rowe stál u zrodu legendárního projektu AMM a za svou kariéru spolupracoval s takovými jmény jako Oren Ambarchi, Christian Fennesz, Toshimaru Nakamura, Otomo Yoshihide a spoustou dalších. Výtvarný jazyk Keitha Rowea s jeho abstraktní hudbou silně kontrastuje. Zatímco v hudbě mu byla inspirací spíše modernizace ve stylu Jacksona Pollocka, jeho výtvarný jazyk ovlivnil především popart a konkrétní, dobře srozumitelný jazyk.

Uwe Bressnik (*1961) začal svou kariéru především jako výtvarník. Díky velkému vlivu transmediálního umělce Ernsta Caramella však zásadně aktualizoval svůj umělecký pohled a začal se zabývat rozšiřováním vnímání tradičních uměleckých žánrů. V Bressnikově tvorbě se tak prolínají klasické techniky jako kresba, grafika a malba s fotografií, videem, soundartem v komplexních a velmi promyšlených instalacích. Bressnikovou vášní se stal fenomén záznamu zvuku, především se soustředí na vinylové desky, jejich strukturu a často z nich vytváří klíčové náměty pro výtvarná díla. Bressnik je aktivním hudebníkem a ovládá hru na žesťové nástroje jako kapesní trubka či kornet.

Ve společném putovním výstavním projektu Hudba před i za objektem v Domě Gustava Mahlera Rowe a Bressnik ukazují taktilní povahu hudby. Ať už jsou to rozlišně ztvárněné „vinyly“ od Uwe Bressnika nebo kytarové instalace Keitha Rowea, proces vzniku zvuku i jeho záznamu má v jejich pracích zcela konkrétní a uchopitelnou podobu. Jde o objekty, které nejsou s hudbou jen pevně propojené, ale hudba stojí v popředí i pozadí jejich existence. Kooperační výstava těchto dvou významných umělců představuje hudbu coby sjednocující koncept, základní sílu, která harmonizuje celou instalaci do jednotného univerza, v němž má všechno svoje správné místo.

Kurátory výstavy, na níž oba autoři představí i díla spojená s osobou Gustava Mahlera, jsou muzikolog, vysokoškolský pedagog, odborník na soudobou hudbu a její propojení s výtvarným uměním Jozef Cseres a kurátor a umělecký producent v oblasti soundartu Georg Weckwerth.

Výstava je zařazena do doprovodného programu hudebního festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců 2019.

Více informací naleznete v přiložené tiskové zprávě, na www.mahler.cz nebo na stránce facebookové události.

  • Facebook
  • Twitter