Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Pěší zóna v Jihlavě směřuje k finálnímu řešení

/
/
/
806 Zobrazení



Vedení města Jihlavy představuje finální dopravní řešení pěší zóny. Po několika jednáních s obyvateli i obchodníky v pěší zóně a po jednáních s Hospodářskou komorou je stanoven finální režim provozu, který by měl začít platit od 1. prosince 2023.

Část Benešovy ulice bude od prosince jednosměrná od Masarykova náměstí k Palackého ulici a Věžní ulice se zjednosměrní od Matky Boží k Benešově ulici. „Cesta ze severu města do pěší zóny se tak zjednoduší a bude umožněna Křižovou ulicí, kolem pošty a do Benešovy ulice. Jednosměrku ve Věžní jsme zvolili tak, aby auta mohla odjet od brány Matky Boží a neotáčela se v prostoru před ní,“ uvedl primátor Jihlavy Petr Ryška s tím, že město ještě prověří možnost obnovení výjezdu Benešovou ulicí do křižovatky u Zverimexu. „Část Benešovy ulice u parku Gustava Mahlera by tak mohla být obousměrná, ale zatím to není jisté “ dodal primátor Ryška.

V pěší zóně tak už nebudou původní přímé průjezdné trasy, na kterých byla zvýšená doprava. Město také v současné době jedná s Policií ČR o zprůjezdnění Masarykova náměstí po jeho západní straně, tedy od muzea k lékárně. „Zprůjezdněné náměstí by umožnilo lidem z horní části odjet na jih a z dolní části odjet na sever. Obsluha centra by se zlepšila. Náměstí nechceme zprůjezdnit kolem Sklípku a radnice, protože taková trasa by pravděpodobně přilákala tranzitní dopravu,” vysvětlil záměr primátor.

Celá změna pěší zóny vznikla při opravách komunikací v okolí a také na základě podnětu místních obyvatel i kontrol městské policie. Směry jednosměrek v pěší zóně totiž lákaly řidiče, kteří si tudy neoprávněně zkracovali cestu. To vedlo k nižší bezpečnosti chodců i k horšímu prostředí v pěší zóně.

 Město v pěší zóně během léta a podzimu vyzkoušelo různé dopravní úpravy tak, aby získalo co největší zpětnou vazbu. Současné řešení je testováno od začátku září, vedení města také během října uskutečnilo několik setkání s Hospodářskou komorou, veřejností, obchodníky i obyvateli. „Mezi místními lidmi jsou různé zájmy i různé představy. Většina jich ocenila snížení dopravních intenzit v pěší zóně, ale zároveň kritizovala zhoršenou dostupnost pěší zóny ze severních částí města nebo kolizní místo v úzké Věžní ulici u brány Matky Boží,“ řekl primátor Petr Ryška. Finální návrh řešení by měl oba citlivé body odstranit.

Městu se už podařilo zlepšit čistotu pěší zóny, což ocenilo hned několik účastníků říjnových setkání. Radní David Beke k tomu doplňuje: „Během příštího roku bychom rádi do Benešovy ulice instalovali nový mobiliář, jako jsou nové lavičky nebo stromy v truhlících pro zlepšení pobytové funkce pěší zóny. Veřejný prostor by tak měl být vlídnější a lákat pěší k delšímu zdržení. To bude výhodné pro místní obyvatele i obchodníky.“

Na dodržování pravidel v pěší zóně se také více zaměří městská policie. „Do pěší zóny může vjet pouze dopravní obsluha. Tou určitě nejsou řidiči, kteří by si tudy pouze zkracovali cestu z jedné části centra města do jiné – ti musí centrum objet po Hradební ulici. Rychlost vozidel je v pěší zóně maximálně 20 km/hod. a přednost mají chodci,“ upozornil ředitel městské policie Jan Frenc.

  • Facebook
  • Twitter