Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Oceán lesa Marty Morice v havlíčkobrodské galerii

/
/
/
486 Zobrazení



Rodačka z Pohledu na Havlíčkobrodsku, která dlouhodobě žije ve francouzském Lorientul a věnuje se malbě, kresbě, fotografii a videoartu, vystavuje v současnosti v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě. Ve čtvrtek 10. února se uskutečnil workshop a komentovaná prohlídka s Martou Morice a kurátorkou Veronikou Marešovou.

Expozice je přístupná do 20. března a přináší aktuální práce Marty Morice a tematicky navazuje na její poslední výstavní prezentaci Pod hladinou lesa v Galerie Makráč ve Výzkumném ústavu makromolekulární chemie AV v Praze (2018).

„Koncepce Oceán lesa plně respektuje architektonické uspořádání výstavních prostor a je rozdělena do několika formálních celků. Zaklenuté vstupních části muzea vévodí monumentální Triptych s větvemi (2017), zachycující tušové přírodní otisky kapradino vého větvoví doplněné dynamizujícími hmyzími elementy. Velkorysé tušové malby sjemnými tyrkysovými a světle modrými akcenty jsou umístěny v sousedství již ryze abstraktních akvarelů a objektů s provokativní až jedovatou barevností, jež odkazuje k exotice mořských hlubin,“ popisuje kurátorka Veronika Marešová.

Nezobrazivou tvorbu autorka komentuje slovy. „Akvarel mě zajímá jako skvrna, jako náhoda chtěná i nechtěná, jako souběh náhodných neočekávaných setkání, pro svoji nepředvídatelnost výsledku, jako těžká cesta k lehkosti.“

Malířská sekce předjímá videoartovou projekci Concessions (2019) v přednáškovém sále Havlíčkova domu. Prezentované jedenáctiminutové video vzniklo ve spolupráci s vědeckým výzkumným ústavem Ifremer v přímořském městě Lorient ve Francii. Podmořské záznamy z výzkumu chování ryb kolem nastražené návnady umělkyně volně zpracovala do imaginativní paralely hlubiny lesa a hlubiny oceánu. Poeticky tak propojila krajinu rodné Vysočiny se svým současným bretaňským domovem.

Druhá část výstavy předkládá vybraný soubor abstraktních akvarelů rozměrnějších i intimnějších formátů a drobné objekty. Odvážná koloratura biomorfních výjevů je autorskou vizuální syntézou i jakýmsi mentálním obrazem dvou rozdílných míst. Morice zde opět mísí atmosféru uhrančivého světa moře a magičnost českých smrkových lesů.

Součástí výstavního projektu Oceán lesa je také nenápadná intervence Utajená rekurze (2022) do stálé expozice Muzea Vysočiny, věnovaná osobnosti Karla Havlíčka Borovského. „Prostřednictvím Utajené rekurze autorka hravě a sofistikovaně vtahuje diváka do obrazového dialogu s plastikou místního buditele. V Havlíčkově bytě se tak na chvíli stáváme součástí interiéru stejně jako obyčejná osobní věci, dnes vzácné památky. Autorka tak odlehčeně a s jemně humornou nadsázkou konfrontuje naše bytí s tragickým osudem Havlíčkovým,“ dodává kurátorka.

  • Facebook
  • Twitter