Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Podpořte nás prosím.

Please turnoff your ad blocking mode for viewing your site content

img

Desáté výročí otevření nákupního centra Citypark Jihlava

/
/
/
886 Zobrazení

Ve středu 24. října uplyne deset let od doby, kdy bylo otevřeno jediné nákupní centrum na Vysočině, Citypark Jihlava. Bilancování první dekády uzavírá tento architektonicky výjimečný a nadčasový projekt se statistikou desítek milionů návštěvníků.
Před deseti lety otevřelo své brány nákupní centrum Citypark Jihlava. Projekt stavěl místní developer, stavební firma PSJ invest pro investora CEI buildings. V roce 2012 odkoupila Citypark Jihlava společnost CPI. Do skupiny CPI Property Group spadá Citypark dodnes. Tolik nám o Cityparku říkají strohá fakta, nicméně příběh ukrytý za zdmi objektu v centru Jihlavy je mnohem pestřejší.

Místo brownfieldu stavba roku

„Historie místa se začala psát už dávno před výstavbou nákupního centra. Na místě v údolí Koželužského potoka stála kdysi renomovaná obuvní továrna Humanic, která řadu let chátrala, až z ní postupně vznikl typický „brownfield“ přímo u centra města. Shodou mnoha okolností se značka Humanic do Jihlavy znovu vrátila a spolu s ní přišlo dalších více než 100 obchodů pod jednou střechou,“ přibližuje historii stavby zástupce vlastnické firmy CPI Property Group, Aleš Navrátil.

Panorama města se Cityparkem Jihlava, archiv Citypark Jihlava

Přestože díky výstavbě Cityparku zmizela z centra krajského města rozpadající se stavba, nebyl na začátku přijímán jednoznačně. Jeho architektonickou hodnotu pro krajskou metropoli však záhy po otevření ocenila odborná porota, když Cityparku už v roce 2009 udělila titul Stavba roku. Připomeňme, že díky zasazení do údolí Koželužského potoka byl Citypark také nominován na Cenu Státního fondu životního prostředí ČR. Autory architektonicky výjimečného počinu jsou architekti z kanceláře Kuba a Pilař. Mimochodem Citypark je z hlediska architektury dotažen do každého detailu, na jeho střeše je umístěna rozlehlá zahrada s plechovými chodníky, které z ptačí perspektivy znázorňují čárový kód.


Za deset let do Cityparku přišel každý Čech

Díky svému primátu je Citypark jedním z magnetů Jihlavy, za kterým cestují lidé i z odlehlých koutů Kraje Vysočina. Výsledky statistiky, kterou si v nákupním centru vedou, jsou tak velmi výmluvné. „Pro představu můžeme říci, že každý den k nám zavítá tolik lidí, jako je obyvatel menšího města na Vysočině. Pokud to vezmeme v přepočtu na rok, pak k nám přijede přibližně půlka České republiky. Parkingem nám za rok projede přes milion aut. A vzato na uplynulou dekádu? Pak k nám zavítal každý občan naší země hned několikrát,“ vypočítává s úsměvem ředitelka centra Andrea Geyer s tím, že přesná čísla jsou předmětem obchodního tajemství. Podobně zajímavý je i počet zaměstnanců. „Vlastně se to docela málo ví, ale Citypark patří na Vysočině k největším zaměstnavatelům. Pracuje u nás přibližně 750 lidí, což nás řadí mezi TOP 30 firem co do počtu pracovníků. Zajímavé také je, že řada pracovníků správy, ostrahy a údržby centra pracuje v Cityparku nepřetržitě od jeho otevření,“ vypočítává zajímavá čísla statistiky Jana Vránová manažerka marketingu.

Město ve městě
Také pohled do zázemí budovy je pro běžného návštěvníka velmi nevšední. Nákupní centrum této velikosti je de facto malou obcí. V Cityparku se například za rok vytřídí neskutečných 44 tun papíru, 2,6 tun plastu a přibližně tuna skla. A pokud budeme hovořit o přirovnání k obci, musíme představit i technické zázemí budovy, které tvoří 4 strojovny vzduchotechniky, vlastní záložní dieselagregáty pro chod požárně bezpečnostních zařízení, tři samostatné chladicí agregáty, rozlehlá kotelna se čtyřmi plynovými kotly. Třešničkou na dortu technických zajímavostí je již zmiňovaná zahrada na střeše o rozloze téměř jednoho hektaru, která je útočištěm pro ptáky a hmyz v centru města.

Místo setkávání

„Podstatné je říci, že metafora Cityparku jako samostatné obce je v jednom směru zcela nepřesná a zavádějící. Nikdy jsme se neprofilovali jako uzavřená jednotka – naopak naším cílem vždy bylo být otevření, být součástí široké veřejnosti, nabízet prostor nejen pro nákupy, ale i pro příjemně strávený volný čas a zajímavé akce. A s tím souvisí i naše předsevzetí do dalších let. Být článkem veřejného života v centru tak krásného města jako je Jihlava a nadále být pro lidi místem setkávání,“ uzavírá bilancování deseti let fungování nákupního centra jeho ředitelka Andrea Geyer.

  • Facebook
  • Twitter