Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

České pivo z Vysočiny pošpanělsku

/
/
/
537 Zobrazení



Od pultu přímo na ulici. Tak se ve Španělsku tradičně podává jídlo a pití a přímo na ulici se také vychutnává. Ostatně místní venku tráví většinu roku. Tak je to také z pivem z humpoleckého Rodinného pivovaru Bernard.

„Když na pár týdnů přijde ochlazení, raději si vezmou teplejší oděv, než by zůstali doma,“ komentuje sympatické návyky Španělů český rodák David Franke. V centru Valencie otevřel podnik, který nese jméno Rodinného pivovaru Bernard.

Nový Bernard Bar Valencia je na dohled od hlavní tržnice. „Chodí k nám turisté, ale především místní a lidé z kanceláří, kterých je kolem plno. Jestli máme štamgasty? Jsme tu krátce, ale některé hosty už poznáváme,“ usmívá se David Franke, když srovnává zákazníky nového podniku v centru a Bernard Pubu, který otevřel před rokem a půl nedaleko pobřeží Středozemního moře. „Tam chodí i studenti vysokých škol z okolí a také zde žijící Češi, Slováci a Poláci. Je tu silná slovanská komunita.“

Rodák z Jeseníků David Franke s hosty jeho nového podniku Bernard Bar ve španělské Valencii

Překvapení? Ouška a tlusté sklo
„Zdejší zákazníci jsou zvyklí na tenkostěnné sklenice, ty naše s ouškem a silnými stěnami jsou pro ně exotické. A téměř výhradně pijí z třetinek, do půllitru si nechávají čepovat jen zřídka,“ říká s tím, že ve Španělsku jsou obvyklá méně chmelená piva s vyšším obsahem alkoholu, než jaká se vaří u nás. „Když ochutnají naše pivo, vracejí se. Je prostě pitelnější.“

Hit je pivo a brambory
V obou franšízových provozovnách Rodinného pivovaru Bernard standardně nabízí tři druhy piva, v nejsilnější letní sezóně bývá nabídka širší. Bernard Bar se orientuje především na nápoje, Bernard Pub nabízí i plnohodnotnou kuchyni. Španělům a turistům z celého světa zde připravují téměř výhradně česká jídla, knedlíky, výpečky, utopence, nakládaný hermelín, nechybí jídla bez masa a saláty.

„Do nabídky jsme museli zahrnout i zdejší oblíbené pečené brambory podávané se dvěma druhy omáček. Španělé si je dávají k pivu. Doma v Čechách by to asi jen tak někoho nenapadlo, ale tady si toto jídlo k pivu automaticky objednávají i Češi,“ usmívá se David Franke.

Přes Polsko do Španělska
Před lety David Franke pracoval v Polsku, odkud ho pracovní povinnosti zavanuly do Španělska. Líbilo se mu tady, usadil se tu, ale chybělo mu české pivo. „Nechávali jsme si ho sem vozit od přátel. A když se naskytla příležitost mít tu vlastní podnik, rozhodl jsem se pro oblíbenou značku,“ vypráví David Franke příběh prvního Bernard Pubu ve Španělsku.

Přál si, aby hospoda byla v maximální míře původní, česká. Většina nábytku a vybavení je proto vyrobena v Čechách, na 2 000 km vzdálenou adresu vše odvezl plně naložený kamion. Podobný scénář se opakoval u nového Bernard Baru, který vznikl v rekordně krátkém čase. Od podpisu do otevření podniku uběhlo pouhých 36 dní. „Spoustu lidí, od řemeslníků přes grafiky po manažery z pivovaru, odvedlo během několika dní obrovské množství práce. Nic nebyl problém.“

Českému podnikateli v podnikání ve Valencii pomáhá manželka Jana a syn Nataniel. „Nečekají na úspěch doma, dali se se mnou do práce. Bez nich bych to měl hodně těžké. I tady je velký problém nedostatek personálu v gastronomii a jsou pro mě samozřejmě i psychickou oporou, když mi někdy chybí síly,“ nezapomíná David Franke na své nejbližší.

Měkká franšíza dává prostor pro originalitu
Aktuálně je celkem čtrnáct franšízových podniků Bernard, z toho jeden na Slovensku a dva ve Španělsku.
Šest Bernard Barů se zaměřuje především na nápoje a drobné občerstvení, osm Bernard Pubů má i plnohodnotnou kuchyni.

Podniky spojuje značka piva, vzhled a kvalita sortimentu, ale dva stejné provozy nenajdete. Jde o tzv. měkkou franšízu, která nabízí originalitu. V žádné provozovně např. nejsou stejné jídelní lístky, pivovar nediktuje centrálně, co vařit, od koho nakupovat suroviny, jaké nealkoholické nápoje provozovna nabízí apod. To tzv. „tvrdé“ franšízy neumožňují.

  • Facebook
  • Twitter