Náklady na zimní údržbu se na Vysočině za uplynulou zimu zvýšily
Letošní zima patřila k těm nejchladnějším a současně k těm s nejvyšším množstvím srážek za posledních několik let. Její charakter se projevil také v náročnosti zimní údržby a ta se promítla do zvýšených výkonů, spotřeby posypového materiálu, kilometrů najetých technikou i nákladů na zajištění sjízdnosti komunikací prvních tříd na Vysočině.
A to vystavený účet není kompletní, neboť zimní období je legislativně stanoveno na dobu od 1. listopadu do 31. března následujícího roku, a na odstranění závad ve sjízdnosti se v letošním roce pracovalo poměrně intenzívně ještě v polovině dubna.
Současně měl letošní průběh zimy mnohem destruktivnější vliv na stav komunikací, což se projevilo už v průběhu období zimní údržby na jejich soustavném odstraňování studenou balenou asfaltovou směsí.
Pokud se podíváme na náklady na odstranění závad ve sjízdnosti v důsledku klimatických podmínek, v zimě 2019/2020 to bylo celkem 22 666 609 Kč bez DPH. Letošní zimu vzrostly vynaložené náklady téměř o 6,5 milionů korun na 28 978 881 Kč bez DPH. Při výspravách výtluků asfaltovou směsí za studena jsme v období zimní údržby 2019/2020 jí spotřebovali 12,47 tun za 92 448 Kč bez DPH. Letos to už bylo 35,3 tuny za 270 557 Kč bez DPH, což je téměř třikrát více než v předchozím období.
Porovnání některých sledovaných parametrů zimní údržby
rok | údržbové kilometry | kontrolní kilometry | sůl NaCl (t) | solanka (I) |
2019/2020 | 42431 | 10677 | 2266 | 821840 |
2020/2021 | 85416 | 11611 | 5245 | 1669168 |