Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

V názorech na omezení počtu spojů se obyvatelé sídliště rozcházejí

/
/
/
374 Zobrazení



Zrušení zastávky MHD se už obyvatelé havlíčkobrodského sídliště Výšina nemusí obávat. Vedení města, které o tom původně uvažovalo, se rozhodlo přistoupit na kompromis a pouze omezit počet spojů, který sídlištěm projede. Ani tohle řešení podle některých obyvatel sídliště ovšem není ideální.

Původním argumentem pro zrušení se mimo jiné stala skutečnost, že ve vzdálenosti zhruba 150 metrů se z obou stran sídliště nachází další autobusová zastávka – Pražská a Penny market. Nyní projíždí sídlištěm 66 spojů denně v součtu obou směrů, vedení města plánuje srazit toto číslo zhruba na polovinu. S tím ale ne všichni obyvatelé sídliště souhlasí. „Já už mám problémy s koleny, pro staré lidi už není lehké táhnout nákup až od Penny sem na sídliště. Když jedu do města, tak jedu ráno ve třičtvrtě na osm a většinou o půl deváté zpátky, to je vlastně jenom na otočku. Přes léto si tam člověk sedne a počká, ale v zimě…,“ přemýšlí Jana Suchá, která stejně jako mnozí senioři bydlí na dotčeném sídlišti. Pro ni by bylo zrušení poloviny spojů autobusu výrazným diskomfortem.

Ani počet spojů zajíždějících na sídliště v neomezeném stavu není pro všechny obyvatele dostačující. V některých fázích dne si na spoj počkají na zastávce skoro hodinu, a to i přesto, že na sídliště zajíždějí dvě autobusové linky – čísla 2 a 3. Která z nich už nebude na sídliště zajíždět, zatím vedení města nemá rozhodnuto.

„Dvojka by byla lepší, ona trojka jede po ránu, a pak má hrozně dlouhé rozestupy,“ dodává Jana Suchá ke svým preferencím. Ne všichni ale mají takto jasno. „Trojka jede nahoru na Vršovice, tak to by neměli rušit. A dvojka zase jede z Perknova na Žižkov, tady třeba nastupuje holčička, která chodí na Žižkově do školy,“ poukazuje zase Marie Boudová, která zastávku také hojně využívá.

Mladší lidé ovšem zrušení zastávky Výšina v mnohých případech jako chybu nevidí. „Nás to nijak nepostihne, ale myslím si, že vzhledem k tomu, že tu jsou dvě zastávky u sebe na tři sta metrech, v tom zase takový problém není,“ myslí si Jakub Venc. Stejný názor sdílí i Šárka Linhartová. „Mně by to teoreticky nevadilo, protože pro mě potom ta zastávka u Penny není tak extra daleko. A co jsme se bavili se seniory v mém okolí, tak říkali, že k Penny dojdou, že s tím problém nemají,“ uzavírá.

Ve prospěch seniorů bydlících na sídlišti nehovoří ani čísla, která má k dispozici místostarostka města Marie Rothbauerová. „Argument, že je to zastávka pro důchodce, se nám nepotvrdil. Dělala jsem dokonce i sumář, kdy dokážu podle tarifu, který ten zákazník uplatňuje, zjistit, kdo tam jezdí. A z toho nám vypadne číslo, že celkem nastoupilo 156 důchodců za dva týdny,“ sdělila. Jedná se o 20 procent z celkového množství uživatelů autobusů. Občanské jízdné oproti tomu ve dvou pracovních týdnech při nástupu na zastávce Výšina využívalo přes 450 obyvatel. Denně tak na zastávce nastoupí průměrně 29 osob. Nižší počty nastupujících byly také jedním z důvodů pro zvažované omezení počtu spojů.

Domova důchodců, který se na sídlišti také nachází, se omezování spojů dotkne jen minimálně. „Dá se říct, že my máme dopravu Taxíka Maxíka, kterého provozujeme. Ale nahoře je dům s pečovatelskou službou, kde jsou schopnější senioři, kteří asi tuto dopravu využívají. Personál, návštěvy, rodiny to postihne, ano, samotné seniory u nás tolik ne,“ uvádí ředitelka Domova pro seniory se zvláštním režimem Hana Hlaváčková. V domově s pečovatelskou službou personál takto optimistický není. Obsazených mají seniory 90 bytů a jedná se i o lidi schopné autobus využívat.

S návrhem na zrušení zastávky Výšina Marie Rothbauerová pracuje od března letošního roku. V květnu město Havlíčkův Brod na svých internetových stránkách zveřejnilo anketu, ve které měli obyvatelé Výšiny možnost hlasovat, jestli si zrušení zastávky přejí, či nikoliv. Anketa ale nedopadla tak, jak si místostarostka představovala.

„Do posledního nebo předposledního dne tam byla vyváženost ankety okolo 49 procentu ku 51 procent a ten poslední den tam někdo naklikal 300 hlasů pro to, aby se zastávka zachovala. Tím, že já jsem tyhle informace věděla, tak tu anketu nepovažuju za řádnou a úspěšně odvedenou,“ řekla Rothbauerová.

Výsledky se ovšem i tak staly podkladem pro veřejnou debatu, které se zúčastnilo asi 15 obyvatel z Výšiny. Ta žádný konkrétní závěr nepřinesla. „Když jsem se jich ptala, tak čtyři nejezdili vůbec městskou dopravou, takže ta diskuze z větší části nebyla ani o tom, jestli zachováme zastávku nebo nezachováme zastávku, jestli zrušíme spoje, nebo nezrušíme, ale chtěli řešit parkování v rámci Výšiny,“ dodala.

Zrušení zastávky Výšina plánovali zástupci města hlavně kvůli úsporám. Za průjezd sídlištěm dlouhým kolem 180 metrů by se ušetřilo asi 250 000 korun ročně. Omezení počtu spojů by pro město ale rovněž představovalo úsporné opatření, o kterém bude rada města ještě jednat. Případné rušení jedné z linek by nastalo až v prosinci.

Autorka: Klára Zámková, účastnice Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského 2023

  • Facebook
  • Twitter