
V Koruně Vysočiny se chystají na restart turistické sezony
Vše nasvědčuje pomalu ale jistě tomu, že turistická sezona, co nevidět začne a turisté se opět vydají poznávat krásy Vysočiny. Tipů na výlety je ale tolik, že vybrat si to nejlepší a správně svoji návštěvu naplánovat bývá velmi složité. Proto ale existují webové stránky Koruna Vysočiny, kde naleznete spousty nápadů jak trávit svojí dovolenou. Pro letošek připravila Oľga Königová, ředitelka Koruny Vysočiny, hned několik novinek.
Koruna Vysočiny je projekt, který už funguje několik let, prozraďte našim čtenářům, o co se jedná?
Koruna Vysočiny je označení turistické oblasti, která se nachází na Vysočině. Před šesti lety vytvořila města memorandum o spolupráci v oblasti podpory cestovního ruchu, tím vznikla nezisková organizace Koruna Vysočiny. Našim cílem je vytvořit ucelenou zajímavou nabídku pro turisty a i návštěvníky oblasti. Našim cílem je stát se známou a oblíbenou destinací v České republice. Používáme proto různé formy, jako jsou: marketing, komunikace s médii, vzdělávání kolegů v cestovním ruchu.
Loňský rok nebyl, co se týká turistiky moc příznivý, pociťujete menší návštěvnost v Koruně Vysočiny?
Pokud se na čísla podíváme za celý rok, tak bohužel i u nás jako všude jinde, je zjevně znát nižší návštěvnost. Ovšem podíváme-li se na čísla jen za letní měsíce, tak jsme zaznamenali větší zájem o ubytování, než bylo za srovnatelné období v roce 2019. Covid přinesl paradoxně i další zlepšení. Průměrný počet strávených nocí v naší oblasti se také zvýšil téměř na tři.

Letos dokonce Koruna Vysočiny získala za projekt Putování po sochách Michala Olšiaka ocenění, od koho tato cena byla?
Soutěž Velká cena cestovního ruchu zviditelňuje výjimečné počiny v oblasti cestovního ruchu, upozorňuje na atraktivní. Soutěž organizuje společnost COT media ve spolupráci s Veletrhy Brno. Každoročně jsou vyhlášeny různé kategorie a my jsme uspěli v kategorii Nejlepší produkt v cestovním ruchu 2020.
K putování po sochách přibyla Instagramová stezka a Po stopách dávných sklářů, o čem tyto dvě brožurky budou a pro koho jsou určené?
V rámci restartu cestovního ruchu jsme připravili tři produkty. První byla už zmiňovaná hra, která je bez časového omezení a určená pro rodiny s dětmi nebo fanoušky Michala Olšiaka, rodáka ze Žďáru nad Sázavou.
Dalším projektem Po stopách dávných sklářů jsme chtěli upozornit na historii a tradici, kterou na našem území založili naši předci. Z mnohých skláren se moc nedochovalo, přesto je velmi zajímavé projíždět na kole nebo procházet pěšky místy, kde dřív byly sklářské pece. Zejména pak, když tyto trasy vedou nádhernou krajinou Chráněné oblasti Žďárských vrchů. Tento produkt je určený těm, kdo má rád zajímavé tipy na výlet po neobvyklých nebo ne po tolik navštěvovaných místech. Chceme ukázat i jiná místa CHKO než Devět skal.
Poslední produkt je určený pro každého, kdo si chce ze své dovolené ulovit cool foto. Instagramová stezka je zavede do částí Bystřicka a Nedvědicka. Jsou to regiony, kde cestovní ruch není tak rozšířen, a přitom potenciál má obrovský. Fotky z úžasných vyhlídek rozhodně oživí profil návštěvníků na Facebooku nebo Instagramu. Takže přijďte si posbírat svoje „like“ k nám do destinace.

Kde všude mohou turisté tyto brožurky sehnat?
Rozhodně kontaktní místa, kde je možné získat veškeré informace jsou naše informační centra, které se nachází v Bystřici nad Pernštejnem, Nedvědici, v Novém Městě na Moravě a ve Žďáře nad Sázavou hned ve dvou. Na Staré radnici a na zámku. Jinak turista si je může vyžádat na recepci u ubytovatelů.

V dubnu také vyšly Turistické noviny, co všechno se v nich mohou turisté dočíst?
Letošní noviny jsme se snažili uchopit trochu jinak. Je to až zvláštní, že vždy umíme spolu s kolegy z informačních center najít nová zajímavá místa. Letos jsme si dali za úkol představit místa, které nejsou tak notoricky známá. To je asi v současné době snahou všech turistických oblastí. My se snažíme rozšířit nabídku zejména z důvodu, abychom předcházeli overtourism. Našim cílem je udržitelný rozvoj cestovního ruchu. Právě jedním z úkolů je regulovat cestovní ruch. Využít marketing destinace k tomu, aby jste se na některých částech Vysočiny necítili jako na Václavském náměstí. Taky chránit přírodní bohatství, za které děkuje každý, kdo na Vysočině bydlí.
Takže pokud hledáte tipy na výlet, které by vám doporučili místní, určitě si naše noviny stáhněte z webu nebo si mohou zajít za kolegy na informační centra.

Chtěla byste někomu poděkovat, případně vzkázat něco turistům, kteří se chystají poznávat krásu Koruny Vysočiny?
Určitě bych chtěla poděkovat Jirkovi Dokulilovi, který je autorem Putování po sochách Michala Olšiaka. Velké poděkování patří i Alici Hradilové z Horáckého muzea v Novém Městě na Moravě a Milošovi Lopaurovi z Regionálních muzea ve Žďáře nad Sázavou, kteří byli mentory projektu Po zaniklých sklárnách. Kus práce na rozvoji cestovního ruchu mají kolegové z informačních center a také podnikatelé. Bez těchto partnerů by nemohla Koruna Vysočiny nabídnout tak fantastické věci, které má.
Pro turisti ale i občany z Vysočiny mám slib, že v letošním roce nebude o nové a zajímavé nabídky nouze. Sledujte nás na sociálních sítích a budete mít přehled, co se kde u nás „šustne“.