Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Jihlavané letos darovali rekordní počet kol

/
/
/
610 Zobrazení



V rámci sbírky Kola pro Afriku se letos vybralo už 242 kol. Sbírka bude pokračovat až do konce září, nepotřebná kola lze odevzdat na vyznačeném místě v městském útulku nebo 16. září na Masarykově náměstí při Jihlavském dni zdraví.

Sbírka Kola pro Afriku každoročně začíná na Den Země 22. dubna. Letos se však kvůli koronavirové krizi její start oddálil. Jihlavané přesto k polovině června odevzdali v Městském útulku pro opuštěná a nalezená zvířata – kam kola stále lze odevzdávat, rekordních 242 nepotřebných kol.

„S odvozem kol do centrálního skladu nám pomáhají hasiči a všechna kola se jim do nákladního auta ani nevešla, několik desítek jich muselo zůstat ještě u nás. Děkujeme všem, kteří pomohli a pokud někdo nemá možnost zajet do útulku na Pístově, kola bude možné odevzdat také 16. září při Jihlavském dni zdraví na Masarykově náměstí,“ uvedla primátorka města Karolína Koubová, politička Projektu Zdravé město Jihlava, který u nás sbírku koordinuje.

Nakládání kol do hasičských aut

Cesta kol
Ze sběrných míst, mezi kterými je právě i městský útulek, všechna kola putují do ostravského Koblova, kde se vytřídí, případně rozeberou na náhradní díly nebo sešrotují. Poté následuje jejich oprava v prostorách dílen a skladu organizace Nová šance, z. s. Kola opravují většinou lidé, kteří mají obtíže s uplatněním na trhu práce, dobrovolníci, do práce se však pouští i vězni, většinou z Heřmanické věznice. Z Ostravy kola putují do škol v Gambii.

„Ne všechna kola jsou vhodná pro terén v Gambii. Kola, která se do Gambie nehodí, opravujeme a dále využíváme na podporu projektu. Některá slouží jako „půjčovací“ na benefiční Půjčovně Kol pro Afriku na Colours of Ostrava (250-280 kol) či jiných akcích a jiná jsou benefičně prodávána na internetu. Výtěžek ve všech případech podpoří cestu vybraných kol do Gambie. Kola slouží také jako zdroj velmi potřebných náhradních dílů a některá v konečné fázi slouží jako zdroj podpory z výkupu sběrných surovin,“ uvedl Roman Posolda, zakladatel projektu.

Kola však neputují do rodin, ale rovnou do škol, kde je učitelé dál rozdávají žákům. Školy svůj zájem o zapojení do projektu hlásí koordinátorovi, který je poté osobně zkontroluje a vybere ty, do kterých budou kola darována. Důležitá je jednak vzdálenost, kterou děti musí do školy urazit, pak je to také počet žáků, kteří tuto vzdálenost musí překonat a v neposlední řadě také schopnost předem vybraného mechanika, který bude kola pro školu udržovat.

Darovat lze i opravářské nářadí
Dobře opravené kolo znamená několik měsíců bezstarostné jízdy. Proto i mechanikové projdou intenzivním školením, které je vedeno trenérem z České republiky. „Snažíme se předat maximum vědomostí, ale hlavně mechaniky prakticky naučit ovládat darované nářadí. Tuto část považujeme za jednu z nejdůležitějších a nejpotřebnějších. Pokud se ve škole nebudou o darovaná kola dobře starat, mohou skončit velmi brzy jako nepoužitelná hromádka kovu. Pomozte nám prosím vybavit jednu, či více škol, kufrem s nářadím. Darujete tak něco, co má velikou hodnotu pro celý projekt,“ vyzval Roman Posolda.

Samotná předávka kol je pro místní komunity velikou událostí. „To, že danou školu někdo vybral do tohoto projektu, proškolil místního mechanika, daroval mu kvalitní nářadí, ale hlavně, že lidé z úplně odlišné země, kteří je vůbec neznají, jim darovali něco tak důležitého a hodnotného, jako je jízdní kolo, je pro místní obyvatele věcí až neuvěřitelnou a vnímají ji jako veliký dar. Vděk často neumí slovy vyjádřit, nejde to, musíte to zažít a procítit,“ doplnil Roman Posolda. Po celou dobu, co žáci z Gambie dojíždí do školy na kolech z České republiky, je průběžně kontrolován stav kol, zručnost mechanika i vitalita darovaného nářadí.

  • Facebook
  • Twitter