Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Iniciativa #nejsemprase opět vyzývá k aktivnímu úklidu i na Vysočině



Odchod zimy odhalil množství volně odhozených odpadků nejen v přírodě, ale i ve městech, parcích nebo na sídlištích, kam se lidé během nouzového stavu, způsobeného pandemií koronaviru, vydávali. Členové iniciativy #nejsemprase se tak připravují na přelomu dubna a května vyrazit do svého okolí a navázat na Den Země úklidem. Zapojí se i lidé z Vysočiny.

Protože se už v loňské sezoně do sběrových akcí kampaně zapojily stovky fanoušků, obracejí se iniciátoři i na ně a od pátku 30. dubna do neděle 2. května vyhlašují další výzvu pod názvem Máj lásky čas, ukliď v parku, označ nás!

Ve své druhé sezóně se chtějí iniciátoři #nejsemprase zaměřit nejen na odpadky v horách a lesích. Přicházející jaro odhalilo, že také ve městech a obcích leželo pod sněhem množství odpadků, které nenašly místo v kontejnerech a popelnicích. „Den Země je velikým milníkem a my bychom chtěli přírodě vrátit to, co nám dává. Řekli jsme si, že ještě před tím, než vyrazíme do hor a lesů, stojí za to uklidit své bezprostřední okolí. Do výzvy ’Máj lásky čas, ukliď v parku, označ nás!’ se tak může zapojit úplně kdokoliv a nemusí přitom vyrážet na žádnou túru. Stačí jen pytel na odpadky a rukavice. Pak samozřejmě ještě obejít dům nebo sídliště, vysbírat nepořádek a donést ho tam, kam patří, tedy nejlépe do barevných kontejnerů na tříděný odpad,“ vysvětlil jarní aktivitu iniciátor kampaně Miloš Židík z  #nejsemprase.

S iniciativou #nejsemprase se veřejnost seznámila koncem loňského června a od té doby kampaň zasáhla 1,3 milionu lidí v České republice a na Slovensku. A nejen je – iniciátoři uprostřed letních prázdnin zapůsobili i na zahraniční turisty, jejich Desatero cool výletníka se dočkalo německé i polské verze. Sociální sítě projektu #nejsemprase získaly od června 8500 fanoušků, přes 3000 sdílení příspěvků a videa si prohlédlo víc než 500 tisíc lidí.

Naše desatero nikomu nic nenařizuje. Hlavní je edukace novodobých výletníků, kteří nemají pod kůží pravidla, jako známé ’co si do přírody přineseš, to si zase odnes’. V loňském roce se nám povedlo vyčistit spoustu míst v české i slovenské přírodě a odvézt velkou kupu odpadků a nejrůznějších materiálů, které do ní nepatří. Letos budeme v iniciativě pokračovat a chceme opět ukázat, jak se chovat na horách i v městských parcích. Tak, abychom se do nich mohli s čistým svědomím znova vracet,“ přiblížil Miloš Židík.

#nejsemprase Miloš Židík, iniciátor, foto: Jan Bláha

Při příležitosti Dne Země podpořili myšlenky kampaně #nejsemprase osobnosti z kulturního a sportovního prostředí, kterým není osud naší přírody lhostejný. Přání Zemi vyjádřil i herec, scenárista a režisér Milan Šteindler. „Ročně vyprodukujeme na Zemi velkou hromadu plastového odpadu. Ta hromada je velká přibližně sto milionů tun. Stojí za to s tím něco udělat a té naší planetě pořádně odlehčit,“ dodal filmař a divadelník.

V našich domácnostech denně vyplýtváme stovky litrů vody. Přitom stačí jen trochu zkrátit sprchu nebo ji zastavit při čištění zubů. Zkrátka mysleme na to, že když každý z nás ušetří litr denně, naší Zemi to opravdu pomůže,“ připojila se olympijská medailistka v tenise Andrea Sestini Hlaváčková.

Hlavním partnerem iniciativy #nejsemprase je společnost Servisbal, oficiálním digitálním partnerem Advisio. Záštitu kampani daly Nadace ČEZ, Český svaz ochránců přírody, Klub českých turistů, Českomoravská federace nordic walking, Jihočeská centrála cestovního ruchu a Skaut.

Víc informací na: www.nejsemprase.cz, www.facebook.com/nejsemprase/ a www.instagram.com/nejsemprase/ 

Úvodní foto: #nejsemprase Zuzana Smatanová, foto: Jan Brychta

  • Facebook
  • Twitter