České dráhy staví novou myčku v Havlíčkově Brodě, zjednoduší mytí vlakových souprav
České dráhy staví novou myčku železničních kolejových vozidel v Havlíčkově Brodě. Myčka Oblastního centra údržby Východ zjednoduší mytí kolejových vozidel. Moderní zařízení umožní vyčistit větší množství souprav, zvolená technologie bude šetrná k nátěru a přispěje k minimalizaci dopadů na životní prostředí. Spuštění provozu nové myčky plánují ČD na jaro příštího roku.
Už v dubnu příštího roku by měla začít fungovat na Vysočině nová myčka vlaků. V Havlíčkově Brodě ji začalo budovat na začátku tohoto roku Oblastní centrum údržby Východ. „Myčka bude v maximální míře spořit vodu, protože bude až z 80 % využívat vodu recyklovanou. Realizace tak výrazně přispěje ke zlepšení ekologických aspektů údržby vozidel v regionu Vysočina použitím moderního zařízení a používáním technologií a postupů s minimalizací dopadů na životní prostředí,“ popisuje místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele pro servis Michal Kraus a dodává: „Stavba kryté myčky umožní celoroční mytí skříní železničních kolejových vozidel a zároveň umožní zvýšit kapacitu mytí, která zohledňuje i potřeby dané smluvními závazky.“
V letech 2023 a 2024 totiž dojde k velké modernizaci vozového parku v havlíčkobrodském středisku údržby vozidel. Domov tu najdou nové elektrické jednotky RegioPanter a motorové vozy od společnosti PESA. Kromě těchto nových jednotek se tu bude provádět mytí i dalších druhů vlaků, osobních vozů a hnacích vozidel.
V současné době je mytí vozidel prováděno v dnes už nevyhovujících prostorách postavených už v roce 1870. Realizací myčky tak dojde k výraznému zlepšení pracovních a technických podmínek. Hala nové myčky bude dlouhá 67 metrů a na šířku bude mít více než osm a půl metru. Současně s myčkou vznikne i technologický objekt o rozměrech 15,7 × 5,6 m. S výstavbou haly bude potřeba upravit i příslušné kolejiště.
Myčka bude pracovat ve dvou základních způsobech mytí. Prvním je stacionární mytí, kdy vozidlo nebo souprava stojí a v pohybu je mycí portál. Druhým je pak průjezdné mytí, kdy portál stojí a vozidlo jím projíždí. Myčka za jeden den zvládne umýt minimálně 25 vozidel. Mycí portály, potrubí a všechny konstrukční části budou vyrobeny z nerezavějící oceli.
Náklady na výstavbu nové havlíčkobrodské myčky včetně přípravných prací budou činit zhruba 82 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem stavby je společnost Myčka Havlíčkův Brod, která sdružuje společnosti Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a. s., a Subterra, a. s.