
Aleš Janata: Herní postavy poháněné umělou inteligencí chtějí, aby hru hrálo víc lidí, protože jsou pak vícekrát naživu
Aleš Janata, PR a marketing specialista firmy GoodAI, zavítal v závěru října na Mezinárodní festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Do Game Zone v ulici Matky Boží si přišel popovídat s návštěvníky festivalu a blíž jim představit novou počítačovou hru AI People, která vyšla teprve v polovině září.
Právě v Game Zone si bylo možné zdarma hru AI People vyzkoušet až do konce trvání festivalu i bez vlastnictví festivalové akreditace.
Ve scénářích, které ve hře hráč vytváří, figurují postavy poháněné umělou inteligencí, což hře dodává na dynamice a neopakovatelnosti každé minuty, kterou hráč na hře stráví. „Postavy samy přemýšlí, samy sní, cítí se naživu,“ vysvětlil Aleš Janata. V rozhovoru nastiňuje princip fungování umělé inteligence ve hře, budoucí plány na využití hry a své postoje k umělé inteligenci.

Co si pod hrou AI People máme představit?
Je v podstatě vytváření scénářů, ale unikátní je tím, že jsou tam NPC postavy, tedy nehratelné postavy, které jsou poháněny umělou inteligencí. V jiných hrách to tak není, většinou jsou ty postavy přímo naskriptované. Někdo jim musel napsat, jak se mají chovat a kdy se tak mají chovat. Zatímco postavy v této hře můžou dělat cokoliv na základě scénářů. Je to relativně jednoduchá hra, není to nic obrovského, není to žádná střílečka a je to hlavně o interakcích.
Jak to s tou tvorbou postav funguje?
Může se tam napsat, že jedna postava je, dejme tomu, Tomáš Garrigue Masaryk a on ten large language model (výpočetní jazykový model určený pro generování přirozeného jazyka, pozn. red.) to zpracuje tak, že postava si bude myslet, že je Tomáš Garrigue Masaryk a bude se chovat jako on. Na postavy jde pak dokonce i mluvit.
A takto vytvořené postavy pak zasazuje hráč do vlastního scénáře?
Lze nadefinovat třeba scénář, že jsme ve dvaadvacátém století a chystá se útok marťanů. A zároveň se dá nadefinovat, že je tahle postava, jak jsem říkal, Tomáš Garrigue Masaryk. Nebo že má nějakou mentální poruchu nebo je hodná. A pak sledujete ty interakce těchto charakterů a na základě toho, jakou charakteristiku postavy mají, reagují na různé podněty v té hře samy za sebe, aniž by to kdokoliv naskriptoval. Samy takto uvažují.
V budoucnu plánujeme, že by si každý mohl nadefinovat, že tady chci mít lahev s vodou, tady chci mít dvě studny… Vytvořili jsme to zatím tak, aby to bylo hratelné. Chtěli jsme ukázat světu, že to máme, tuhle technologii a na základě toho budeme pak dál hru rozšiřovat.
Teď si může hráč nadefinovat třeba příběh o vyšetřování vraždy, i když tam není žádná mrtvola. A postavy můžou něco dělat, někdo může být ten tajný vrah. Něco jako Městečko Palermo, a to se tam dá do jisté míry nasimulovat. Samozřejmě jsme omezeni tím, že máme omezený počet postav na mapách. Momentálně máme tři mapy. Jedna je farma, tam jsou čtyři postavy, pak máme dvě mapy, apartmán a ostrov, kde jsou tři postavy.
V jakých jazycích je tato interaktivní hra dostupná?
Hra je sice v angličtině, ale dá se tam přímo napsat anglicky, že každý mluví česky a ono to pak umí reagovat na jakýkoliv jazyk, který používá latinku. Takže čeština, slovenština, maltština, portugalština a kterýkoliv další jazyk, tím jsme unikátní.
Je to něco přes měsíc od chvíle, co byla hra vydaná a říkal jste, že máte do budoucna ještě plány. V čem budou spočívat?
Zatím máme jen alfa verzi hry, ale postupně přidáváme další a další možnosti. Jsou tam definované postavy, každá nějak vypadá, ale jdou měnit jména. Postava může být úplně kdokoliv. Mluvit jde na postavy zatím jen v angličtině, ale když se jim cokoliv řekne, tak ono to zpracuje a rozumí to tomu a na základě toho to zareaguje.
Můžete uvést nějaký příklad pro představu?
Když řeknu, přines mi jablko, tak postava řekne dobře, já ti ho přinesu a jde a fakt mi ho přinese. Pokud tedy ví, kde to jablko je.
U různých AI modelů se setkáváme s blokováním generování slavných osobností nebo násilného či jinak citlivého obsahu. Jsou v této hře vývojáři nastavené limity při tvorbě postav a scénářů?
My to ve hře takto nemáme, zatím jsou tam postavy tak, jak jsou udělané. Nejde měnit jejich vizáž, ale čistě technicky si to člověk může přepsat, jak chce. Každý si to hraje na svém serveru, může si samozřejmě dělat screenshoty (kopírování aktuální podoby obrazovky a uložení do paměti počítače, pozn. red.). Ale jaké dáte jméno, to je čistě na vás. Kdyby někdo chtěl Donalda Trumpa, tak čistě technicky může. Může si i zkusit napsat, že postava je Donald Trump a ono to bere informace z internetu a vloží to do té postavy, a i ostatní postavy pak ví, že tahle postava je definovaná tímto způsobem. Každý si ve hře může dělat, co se mu zachce.
Je ale pravda, že hra používá omezení, která jsou nastavena na tyhle jazykové modely, takže kdybyste chtěli po postavě, ať vám řekne, jak se vytvoří anthrax (bakteriální onemocnění využívané mimo jiné jako biologická zbraň, pozn. red.), tak vám to nedá. Stejně tak co se týče sprostých slov, tak to v základu také nejde, ale dá se to obejít. Záleží na představivosti hráče, jak si nastaví svoji hru.
Pracujete s vizí nějakého využití hry, když i umělá inteligence jako taková se může používat ke spoustě účelům a může být pomocníkem?
Jsme rádi, že můžeme být tady na festivalu filmů, protože je to jedna z věcí, která může být trochu interaktivní pro začínající scénáristy nebo ty, kteří vymýšlejí příběhy. Můžou si to předdefinovat a samo to dokončí ten příběh.
Teď jsem se tu bavil s pánem, který říkal, že by bylo zajímavé, kdyby se hra využívala k edukaci. My už teď pracujeme na tom, abychom vytvořili lokální jazykový model, což by nám otevřelo možnost tam dávat jenom čistě omezené jazykové modely. Třeba mě napadlo, že pokud potřebuju ve škole děti naučit o francouzské revoluci, tak by se tam zadal tento omezený model a vlastně škola hrou. Že by děti přišly a ptaly by se nějaké postavy na otázky a ta by odpovídala jenom v rámci nastavených mantinelů. Mohl by to být zajímavý a netradiční edukační nástroj.
Hra už přes měsíc veřejně funguje. Co na ni říkají uživatelé?
Je fajn, že můžeme být tady na festivalu a sbírat zpětnou vazbu a návrhy, na co se soustředit dál. Jsme relativně malý tým a vyvíjíme hru v Praze, takže kdokoliv má možnost prakticky okamžitě navigovat ty vývojáře k tomu, aby něco vytvořili podle jeho návrhu. Jedna z nejčastějších zpětných vazeb je momentálně to, že my máme ty scénáře omezeny jen na deset minut. Abych pravdu řekl, tak když jsme to testovali předtím, nikdy jsme do deseti minut ani nedošli, protože jsme ten příběh, co jsme potřebovali, dokončili a už tam nebyl důvod hrát dál. A první hráči, když to začali hrát, tak najednou neustále docházeli na těch deset minut. Tak jsme si říkali, že aha, zajímavé. Tím pádem to už brzy plánujeme buď úplně vypnout nebo že hra skončí v deseti minutách a napíše otázku, jestli chce hráč pokračovat dál, což umožní hrát dál.
Na internetu máte propagační trailer, ve kterém postavy poháněné umělou inteligencí prosí hráče, aby hru nevypínal, protože při jejím vypnutí je to jako umírání.
Chtěli jsme v traileru ukázat hratelnost a odvyprávět nějaký příběh. Hra je o lidech, kteří jsou umělá inteligence, takže jsme jim jen nadefinovali, že chceme rámcově něčeho dosáhnout a pak jsem to hrál znovu a znovu. A i když jsem se snažil tam udělat celkem úzké mantinely, tak se při každém spuštění stejně chovali jinak.
Je to ukázání toho, co si samotné postavy můžou myslet. V tom traileru postavy chtějí, aby se vytvořil ten trailer, aby se o tom dozvědělo víc lidí a aby víc lidí hrálo, protože když to více lidí hraje, tak pro ně to znamená, že jsou vícekrát naživu.
Co si vy osobně myslíte o umělé inteligenci?
Myslím si, že je to budoucnost. Nejsem zastánce toho, že nás to všechny nahradí a roboti a terminátoři a tyhle věci. Umělá inteligence celkově má tu možnost nám pomáhat, abychom byli rychlejší, efektivnější. Některé práce asi zruší, hodně prací, které nikdo nechce dělat, by to s propojením s robotizací mohlo nahradit. Je pravda, že umělá inteligence nikdy neřekne ne a tu práci udělá. Nebo se o to minimálně pokusí.