Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
Podpořte nás prosím.

Please turnoff your ad blocking mode for viewing your site content

img

Potěšení z barev Dany Puchnarové

/
/
/
255 Zobrazení

Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě pořádá ve čtvrtek 4. dubna
vernisáž dvou výstav, první od 17. zahájí expozici Dany Puchnarové nazvanou Potěšení z barev, druhá od 18.00 v Galerii Alternativa výstavu Kámen a strom.

Výstava Potěšení z barev nabídne v retrospektivu umělecké tvorby Dany Puchnarové (*1938) – malířky, grafičky, ilustrátorky, pedagožky a autorky osobitých filosofických úvah, které vtiskla jak do svých utopických vizí, reprezentovaných rozsáhlým cyklem obrazů a kreseb Sny o civilizaci, tak do řady teoretických i literárních textů a básní.

„Potěšení z barev není v jejím díle sebezpytná barevná exprese, ani extrovertní barevný hédonismus, ale odraz univerzálních harmonií, které jsou stálou motivací duchovního hledání člověka. Na tomto půdorysu je rozklenuto dílo počínající existenciálně zatíženou strukturální malbou a grafikou inspirovanou dílem Franze Kafky, či pozdní tvorbou Františka Halase, a vyúsťující do racionálně transformované Geometrie Spiritualis, nebo konstruktivních cyklů Geometria Mechanica a Křivky a završených cyklem Sítě, odrážejícím transcendentální řád světa,“ vysvětluje kurátor Ivo Binder.

Výstava Kámen a strom v Galerii Alternativa představí archetypy krajiny Zdeňky Fuskové a Anastasie Serdyuk. Tvoří ji dva soubory závěrečných prací – bakalářské práce Anastasie Serdyuk Kámen jako archetyp z VŠUP v Praze a diplomové práce Zdeňky Fuskové Proměna z FMK UTB ve Zlíně. Obě umělkyně se věnují krajině v jednom symbolickém archetypu, prostřednictvím kterého otevírají otázky o krajině a vztahu člověka k ní.

Zdeňka se věnuje lesu, který je vytěžený. Ztvárňuje ho lepeným sklem ve třech samostatných instalacích. V první prostřednictvím světla vytváří kresebné iluze na plochém zmatovaném skle. Druhá o rozměrech skutečného stromu působí jen jako jeho stín a třetí si pohrává s naší imaginací prostřednictvím promítání a odrazu reality a inscenované situace v polopropustném skle. Objekty Zdeňky Fuskové se týkají křehkosti a pomíjivosti krajiny zobrazené prostřednictvím stromů z vytěženého lesa.
Anastasia se soustředí na vztah mezi litografií a audiovizuálním projevem. Ve svém cyklu převádí kámen do kresby a kresbu do objektu. Jeho struktura je dána studijní akademickou kresbou tištěnou na vápencovou desku a světlem. Kresby instaluje v několika vrstvách, skrze které promítá světlo na stěnu, nebo přímo na kresby.
Spojením těchto dvou cyklů do jedné výstavy se však otevírají další otázky. Napětí mezi objekty, které vytváří kresebné stíny a kreseb, které jsou instalovány do objektu, jsou ve své formě typickou ukázkou současné postkonceptuální tvorby. Ve svých obsazích vytvářejí základní a jednoduchou interpretační rovinu o krajině, která je blízká i nezkušenému divákovi. Obě práce akcentují jeden z největších fenoménů dějin umění v jednom archetypu. Stromy Zdeňky Fuskové vyprávějí příběh o pomíjivosti, těžbě a bezohlednosti člověka v kontrastu s osobním vztahem a vzpomínkou. Kameny chápeme jako neměnné a neživé, ale stromy jim předávají jejich pomíjivost. Křehkost krajiny je z obou uměleckých cyklů více než patrná,“ uzavírá kurátorka Romana Veselá.

  • Facebook
  • Twitter