Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views : Ad Clicks : Ad Views :
img

Vítězné filmy šestadvacáté Ji.hlavy vyhlášeny, Ji.hlava online začíná

/
/
/
340 Zobrazení



Šestadvacátý ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava oznámil v sobotu 9. října vítězné filmy, v neděli 30. října festival v Jihlavě končí a pokračuje online.

Nejlepším českým dokumentem je Kaprkód režisérky Lucie Králové, cenu za nejvýraznější světový dokument si odnesl snímek 07:15 – Kos francouzské režisérky Judith Auffray. V sekci Svědectví ocenila porota například snímek Do plevele: Dewayne „Lee“ Johnson versus společnost Monsanto kanadské režisérky Jennifer Baichwal. Cenu za originální přístup získal španělský režisér Javier Codesal za snímek Lepší evangelium. Za přínos světové kinematografii byl oceněn slovenský režisér Dušan Hanák. Festivalovou cenu šestadvacátého ročníku Ji.hlavy navrhl Federico Díaz.

Šestadvacátá Ji.hlava rozdala ceny, festival však zdaleka nekončí. V neděli 30. října v 18 hodin startuje čtrnáctidenní Ji.hlava Online. Ta nabídne více než sto čtyřicet filmů z programu letošního fyzického ročníku. Diváci*čky budou moci zhlédnout nejen většinu vítězných filmů, ale také to nejzajímavější, co Ji.hlava letos nabídla. „Ji.hlavský festival je teprve ve své třetině a my brzy vyměníme kinosály za domácí pohodlí,“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka. „Dokumentární filmy uvedené letos v Jihlavě ukázaly svou schopnost rychle a promyšleně zachytit dobu. Potkali se zde lidé, co milují film, lidé, kteří přemýšlejí o výzvách našeho světa a nebojí se měnit svůj přístup k němu,“ dodává Hovorka. Všechny filmy z programu bude možné sledovat až do půlnoci 13. listopadu, ovšem pouze na území ČR.

Oceněné filmy, archiv MFDF Ji.hlava

Opus Bonum: 07:15 – Kos

V soutěžních sekcích šestadvacáté Ji.hlavy se setkalo 132 filmů, z toho 97 ve světové, 37 v mezinárodní a 23 v evropské premiéře. Sekce Opus Bonum, která reprezentuje přehlídku současného světového dokumentu, letos uvedla šestnáct snímků. Z nich vybrala pětičlenná porota snímek 07:15 – Kos francouzské režisérky Judith Auffray. „Tento film představuje prostou a bezprostřední, leč multisenzorickou zkušenost a vtahuje nás do záhad naší existence, přičemž vyjadřuje způsoby vzájemného propojení mezi námi, lidmi a nelidmi, s hlubokou vírou ve filmové prostředky,“ uvádí porota. Autoři*rky vítězného snímku obdrží finanční odměnu deset tisíc dolarů. Snímek 07:15 – Kos získal ocenění i za nejlepší kameru. „Za elegantní, a přitom nemanipulativní práci kamery,“ ocenila porota kameramana Maria Valera.

V rámci Opus Bonum udělila letos porota také cenu nejlepšímu filmu z regionu střední a východní Evropy. Získal ji chorvatský režisér Damir Markovina za snímek Dezertéři. „Střet s minulostí bývá bolestný, avšak zásadní. Tento syrový, nicméně jemně vystavěný snímek přináší přehled paměťových stop a konfliktů kolektivních dějin Evropy,“ uvedla porota. Autoři*rky vítězného snímku ze střední a východní Evropy obdrží finanční odměnu tři tisíce euro.

Nejlepším světovým debutem se letos stal snímek Teenagerky kanadské dokumentaristky Fanie Pelletier. „Za využití nových médií a filmového jazyka a zkoumání jejich dopadů na psychologii nové generace v oblasti vnímání sebe sama, ega a marnivosti,“ uvedla porota.

Cenu za nejlepší střih získal v sekci Opus Bonum snímek Přes naše kopce švýcarského režiséra Matea Ybarry. „Film přichází s mnohotvárným pohledem na mužství a skrze inteligentní posuny nám připomíná, jak jsou ve střihové skladbě důležité rytmus a takt,“ uvádí porota.

Cenu za originální přístup si za snímek Lepší evangelium odnesl španělský režisér Javier Codesal.  „Sbírka důležitých svědectví, jež invenčním způsobem mísí různé motivy a hravě odráží a podkopává rituály věroučných systémů. Kinematografie je stále ještě velmi mladá a otevřená novým přístupům,“ uvádí porota ve svém vyjádření.

Cenu za nejlepší zvukový design si odnesl Miroslav Piškulić za snímek Dezertéři.  „Za komplexní výstavbu zvuku paměti,“ uvedla porota, ve které zasedl filipínský režisér Lav Diaz, novozélandská filmová kritička Carmen Gray, ředitel portugalského festivalu DocLisboa Miguel Ribeiro, česká režisérka animovaných filmů Diana Cam Van Nguyen a rumunská filmová producentka Bianca Oana.

Cenu studentské poroty v sekci Opus Bonum získal režisér Mateo Ybarra za snímek Přes naše kopce. „Hlavní cenu studentské poroty v sekci Opus Bonum za nejlepší světový film získává snímek vybízející k zamyšlení nad samotnou podstatou přípravy na ozbrojený konflikt. Snímek zachycuje absurdní realitu povinného vojenského výcviku ve Švýcarsku a činí tak skrze citlivou a promyšlenou skladbu,“ uvedli studenti*ky.

Předání ocenění, foto: Jan Hromádko

Česká radost: Kaprkód

Česká radost letos čítala 21 soutěžních dokumentů. Nejlepším z nich je podle poroty Kaprkód režisérky Lucie Králové.  „Film, který vyvolává radost svou originální a sofistikovanou formou. Dokonalou symfonií všech složek filmové řeči vypráví příběh zapomenuté a ambivalentní postavy české historie,“ zní zdůvodnění pětičlenné poroty, ve které zasedl italský dokumentarista a vítěz loňské Ji.hlavy Francesco Montagner, komiksář a scenárista Džian Baban, producentka Jasmina Sijerčić, expert na filmové právo Ivan David a filmová publicistka Táňa Zabloudilová. Autoři*rky vítězného snímku obdrží finanční odměnu dvě stě tisíc korun.

Porota udělila také zvláštní uznání. Ocenila Návštěvníky režisérky Veroniky Liškové. „Sebejistota v uměleckém výrazu i ve volbě témat a současně zranitelnost hrdinky v prostředí, kde jsou příroda i společnost v ustavičné změně. Toho si ceníme na filmu Veroniky Liškové Navštěvníci, kterému tímto udělejeme zvláštní uznání,“ uvedla porota.

Cenu za nejlepší střih získal Šimon Špidla za film á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN režiséra Jana Bušty. „Jsme rádi, že cenu za střih můžeme udělit jednomu z nejvýraznějších českých střihačů a střihaček. Za hledání nového způsobu vyjádření ve střihové skladbě, které souzní s radikalitou, hravou podvratností a nekonvenčností tohoto filmu,“ zní verdikt.

Cenu za nejlepší kameru v sekci Česká radost si odnesl kameraman Jakub Vrbík za snímek Je nalezena tím, koho hledá. „Zachycení intimity, spontaneity a přesnost v soustředěném výrazu a obrazové poezii jsou tím, co nás na tomto filmu hluboce zasáhlo,“ uvedla porota.

Cenu studentské poroty si pak odnesl film Šťastně až na věky Jany Počtové. „Dokument plný intimních, ale přesto otevřených výpovědí, film, nenáročnou formou sondující moderní lidské vztahy,“ shodli se studenti*tky

Fascinace: Zvuk času

Cenu za nejzajímavější světový experimentální dokument v sekci Fascinace získal venezuelský režisér a scenárista Jeissy Trompiz za snímek Zvuk času. „Zpochybňuje způsob, jakým se obraz odvozuje ze zvuku,“ uvedla rodinná porota ve složení filipínský umělec a filmař Roxlee a jeho partnerka Lolita Arboleda.

Zvláštní uznání pak získal brazilský snímek Restaurování spektra režiséra Felippa Mussela. „Souvislým způsobem mísí zvuk a obraz s ekologickou osvětou,“ uvedla porota.

Druhé zvláštní uznání získala jihokorejská umělkyně Soh Boram za snímek Geometrie lovce. „Představuje inovátorský přístup k experimentálnímu filmu,“ uvedla porota.

Exprmntl.cz: Glasswork

Tím nejlepším z českého experimentu v sekci Fascinace: Exprmntl.cz je film Glasswork Zdeňka Picpauera. „Velmi specifický námět s organicky začleněným zvukem,“ zdůvodnila porota.

Zvláštní uznání si odnesla tvůrčí dvojice Peter Kašpar a Denis Kozerawski za snímek Kambium 1492. „Zaměřuje se na význam stromů v dějinách,“ ocenila porota.

Druhé zvláštní uznání pak získala Eliška Plechatová za svůj pětiminutový snímek Krajina popela. „Představuje potenciál vzniku nového tvaru z rozkládajícího se materiálu,“ zní verdikt poroty.

Svědectví: Do plevele

Sekce Svědectví uvedla patnáct filmů. Hlavní cenu v soutěži získala kanadská režisérka Jennifer Baichwal za snímek Do plevele: Dewayne „Lee“ Johnson versus společnost Monsanto.  „Dokumentární film přináší přesvědčivý argument nezbytnosti celosvětové regulace životu nebezpečných chemikálií z produkce společnosti Monsanto prostřednictvím naznačení jejich dopadů na obyvatelstvo a životní prostředí,“ uvádí porota, ve které zasedla filipínská umělkyně a filmařka Kiri Dalena, aktivistka Eliška Klodová a ázerbájdžánská novinářka Gulnar Salimova.

Zvláštní uznání pak získal film Rojek turecké režisérky Zaynê Akyol. „Reflexe kořenů a následků fanatismu založená na osobních rozhovorech s bývalými členy ISIS v zajetí,“ uvedla porota.

Druhé zvláštní uznání získal švýcarský zvukový umělec, hudebník a výzkumník Gilles Aubry za svůj snímek Atlantský Ragagar. „Vizuální a zvukový dokumentární snímek o vazbách místní komunity k ekosystému mořské flóry, jenž dává hlas podřízeným,“ zdůvodnila porota.

Cenu za přínos světové kinematografii si z Ji.hlavy letos odvezl slovenský režisér Dušan Hanák. „Jeho filmová tvorba je velmi inspirativní svým osobitým rukopisem, odvahou a schopností zachytit podstatná témata své doby, a to i za cenu dobových zákazů a omezování ze strany totalitního režimu. Kritičnost filmů Dušana Hanáka vyplývala především z důsledné autentičnosti, ve filmech propojoval experimentování s civilností. Od roku 1992 působil jako pedagog na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě, kde podstatným způsobem ovlivnil nastupující generaci režisérů a režisérek,“ uvedl ředitel festivalu Marek Hovorka. „Přeji mladým filmařům, aby mohli natáčet pravdivé filmy a aby jejich filmy prošly prověřením času,“ řekl Dušan Hanák na ceremoniálu.

Cenu publika letos získal snímek Šťastně až na věky režisérky Jany Počtové. 

Cenu za nejlepší krátkometrážní dokument v sekci Krátká radost si z letošní Ji.hlavy odvezla Modrá postel belgické režisérky Lize Cuveele.

Institut dokumentárního filmu udělil ceny Silver Eye 2022

Cenu Silver Eye 2022, udělovanou Institutem dokumentárního filmu nejlepšímu krátkému filmu trhu East Silver, získal snímek Avitaminóza Kateryny Ruzhyny, ukrajinské režisérky žijící v Praze. Předávání cen proběhlo v pátek 28. října v Industry Hubu. Mezinárodní porota ve složení María Vera, Anna Feistel a Mathieu Janssen uvedla: „Film nám umožňuje nahlédnout do osobního, složitého a mnohovrstevnatého kontextu, v němž se hlavní hrdina nachází ve stavu nevyhnutelné nejistoty. Režisérka otevřeným a upřímným způsobem prochází jejím životem, pohrává si se současnou estetikou, využívá performativní způsoby sebeprezentace a zároveň vykresluje širší obraz společenské nejistoty a nejistoty zejména mladých generací. Cenu Silver Eye 2022 získává odvážný a něžný film Avitaminóza režisérky Kateryny Ruzhyny.“

V celovečerní kategorii vyřkla porota ve složení Kathleen McInnis, Radu Sticlea a Christopher Small na slavnostním zakončení 29. října následující verdikt: „Ve dvou filmech s velmi odlišným přístupem vidíme obětavost matek, které se stávají mučednicemi, zachránkyněmi rodiny a vlasti, a předávání generačních traumat. Každý z těchto filmů promlouvá pohledem dítěte: jeden se odvíjí od formálnějšího přístupu k současnosti, druhý čerpá z archivované minulosti rodinných vzpomínek i národní kolektivní historie. Zvláštní uznání udělujeme filmu Plai. Horská stezka režisérky Evy Džyšjašvili. Cenu Silver Eye získává film Láska není pomeranč Otilie Babary.“ Oba vítězné filmy obdržely kromě unikátních trofejí vytvořených Zdeňkem Durdilem také finanční odměnu 2500 eur a celoroční festivalový servis East Silver Karavany v hodnotě dalších 3500 eur.

Institut dokumentárního filmu kromě otevřeného programu workshopu Ex Oriente Film a videotéky East Silver s více než 130 filmy nabídl panel věnovaný krátkému filmu. Na festivalu proběhlo také setkání zástupců a zástupkyň mezinárodního alternativního distribučního projektu KineDok.

Cenu za nejlepší dokumentární knihu letos udělila Ji.hlava publikaci Břehy nejsou na dohled Jitky Kosíkové a Marka Uhlíře. „Oceňujeme upřímnost autorky, která se nebojí v knize otevírat i své stíny. Příběh sestry Lékařů bez hranic mohl dopadnout jako jiné knihy o hrdinech a hrdinkách dnešní doby, kteří jsou tak skromní, až to může zavánět pokrytectvím. Autorka se naštěstí rozhodla ukázat i odvrácenou stranu svého hrdinství a dát čtenářům dost materiálu na to, aby si o ní mohli myslet cokoliv,“ uvedla porota, ve které zasedli kulturní redaktorka Kateřina Kadlecová, dokumentaristka Marika Pecháčková, kulturní publicista Jan Lukavec, moderátor literárního podcastu Záložka Jakub Pavlovský a redaktor Jakub Jetmar.

Cenu Festival Identity si letos odnesl Taiwan International Documentary Festival a DokuFest,  International Documentary and Short Film Festival

Cenu publika za nejlepší festivalový plakát získal Taiwan International Documentary Festival.

Živá část 26. MFDF Ji.hlava se uzavře v neděli 30. října. Od 18.00 pak festival pokračuje jako Ji.hlava Online a nabídne k přehrání více než 140 filmů pro všechny akreditované účastníky*ice. S již platnou festivalovou akreditací se stačí na webových stránkách Ji.hlavy přihlásit do osobního profilu prostřednictvím účtu na Visitor Page. Ti, kteří akreditaci ještě nemají, ji mohou zakoupit za 500 korun. Filmy bude možné přehrát do půlnoci v neděli 13. listopadu Filmy podléhají geoblokaci – budou dostupné pouze na území ČR. Všechny filmy budou dostupné od spuštění programu Ji.hlava Online až do jeho konce.

Další informace na ji-hlava.cz a také na festivalovém Facebooku, Instagramu, TikTok.

  • Facebook
  • Twitter