
Rychlá a efektivní distribuce zboží: Klíč k úspoře času i nákladů
Logistika reprezentuje důležitou součást firemních procesů. Proč a jakým způsobem ji lze optimalizovat?
Co je to logistika a jaký má význam v moderním dodavatelském řetězci
Logistika je proces, který se zaobírá toky zboží, peněz a informací. Tyto toky postihuje jednak ve vztahu mezi dodavatelem a odběratelem, ale také uvnitř jednotlivých firem, a to včetně různých systémů skladování zásob.
Účelem celého logistického sektoru je maximální optimalizace, aby výsledkem byla efektivní distribuce a současně co nejnižší náklady. To je zcela zásadní, neboť obecně náklady na skladování činí okolo 20 % obratu firmy.
Kromě toho vzrůstají nároky na rychlost a přesnost dodávek, a to i zvnějšku, ze strany zákazníků. Tím stoupá i vliv celého odvětví rovněž na konkurenceschopnost jednotlivých firem.
Jaké jsou hlavní metody optimalizace distribuce
V praxi je důležitá především optimalizace procesu skladování. Existuje několik různých metod, které lze prakticky využít:
- metoda ABC (Activity Based Coasting) – spočívá v naskladňování zboží podle toho, jak často je objednáváno
- metoda FIFO (First In – First Out) – spočívá v umístění výrobků, které byly nedávno naskladněny, co nejblíže k místu vychystávání objednávek a je vhodná zejména pro skladování výrobků podléhajících rychlé zkáze
- LIFO (Last In – First Out) – opak metody FIFO
Další možnosti je taktéž zavést přímou cestu k zákazníkovi, to znamená, že se sklad nevyužívá vůbec. Výhoda přímé přepravy spočívá v rychlejším dodání zboží na místo určení a celkovém snížení nákladů na skladování, ale může na druhou stranu vyžadovat vyšší míru koordinace a přesnější predikce ohledně vývoje poptávky.
Co je cross docking a jaké jsou výhody rychlého překládání zboží pro firmy
Jednou z cest, jak zrychlit překládku zboží, je i tzv. cross docking. Jinak bývá také označován jako „průtokový sklad“, což poměrně výstižně v češtině objasňuje jeho funkci. Zpracování a další přeprava je v těchto případech velmi rychlá a proběhne za řádově několik hodin.

V pravém slova smyslu se tak nejedná o skladování, ale o sloučení toků různého zboží do optimalizované automobilové dopravy. To vyžaduje hlavně strategické umístění takových překladišť. Výsledkem je pak zkrácení dodacích lhůt směrem k zákazníkovi a výrazně vyšší efektivita logistických služeb.
Praktické využití této metody je možné v různých odvětvích, jako je potravinářství, elektronika nebo automobilový průmysl. Jednou z nejznámějších velkých tuzemských firem, která podobný mechanismus uplatňuje, je také Kofola ČeskoSlovensko. Tato společnost využívá outsourcovaný cross-docking pro distribuci zboží do segmentu Horeca.
Jak si vybrat správného logistického partnera
Z pohledu e-shopařů se tak vyplatí jednoznačně právě outsourcing těchto služeb. Vhodného logistického partnera je nutné volit na základě konkrétní představy o fungování těchto služeb. To znamená, že je podstatné zaměřit se na typ zásilek, dále na celkový objem, cílovou destinaci a také konkrétní dobu potřebnou pro doručení.
Vhodné služby např. společnost – RTR.cz dokáží reagovat na tyto potřeby a disponují rovněž příslušnou technologií, jako jsou IT systémy. Důležitá je i flexibilita a samozřejmě adekvátní porovnání cenových nabídek napříč trhem. Externí spolupráce v rámci logistiky vede k automatizaci, a tedy k celkovému snížení nákladů. Eliminuje se i nezbytné zajištění personálních i skladových kapacit. Dodavatelský řetězec se proto zefektivňuje a stává se spolehlivým. Což vede k pozitivní zpětné vazbě na straně zákazníků.
Úvodní foto: Foto: zdroj: AI