Nové logo Havlíčkova Brodu? Spojuje historii s moderním designem
Místo cihlové stavby písmeno H s knírem. Havlíčkův Brod, město na Vysočině s bohatou historií a tradicí, se rozhodlo udělat výrazný krok vpřed v oblasti své vizuální prezentace. Poprvé ve své historii má vlastní logo, které si klade za cíl zlepšit jeho identifikovatelnost a přiblížit ho soudobému pojetí městské propagace. Tvořilo se přibližně půl roku a na jaře letošního roku představili jeho tvůrci logo veřejnosti.
Impulz pro změnu
Důvodem pro vytvoření nového loga byla podle starosty Havlíčkova Brodu Zbyňka Stejskala (ODS) absence jednotné vizuální identity. Erb, který zobrazoval červené opevnění s věžemi a bránou, byl sice tradičním symbolem města, ale jeho použití podléhalo přísným pravidlům a bylo nevhodné pro flexibilní použití na propagačních materiálech, suvenýrech či pro turistické účely.
S tímto vědomím se havlíčkobrodské zastupitelstvo rozhodlo zařadit mezi moderní města, která se prezentují rozpoznatelným a jednoduchým logem. Vedení města chtělo, aby se nový symbol stal snadno rozpoznatelným na první pohled, na rozdíl od často složitých a zaměnitelných městských erbů.
Logo a jeho symbolika
Nové logo Havlíčkova Brodu spojuje písmeno H, které odkazuje na jméno města, s ikonickým knírem Karla Havlíčka Borovského. Knír v logu symbolizuje nejen spisovatelovu osobnost, ale také pokrokový a hravý přístup k prezentaci města. Karel Havlíček Borovský má s Havlíčkovým Brodem úzkou spojitost. Jeho jméno bylo na počest významného spisovatele, novináře a politika přidáno ke jménu města v roce 1945, čímž se město přihlásilo k jeho odkazu.
Proces tvorby loga
S výběrem nového loga havlíčkobrodským pomáhala česká společnost Czechdesign z Prahy. Prvním krokem bylo zapojení širokého spektra odborníků a zástupců veřejnosti, kteří se podíleli na personifikaci města. Na základě těchto vstupů a stanoveného rozpočtu půl milionu korun byly osloveny designérské firmy, které by se soutěže mohly zúčastnit.
Do soutěže se přihlásilo dvacet studií, z nichž odborná porota, vybrala pět finalistů. Ti následně představili své návrhy a po pečlivém zvážení porota vybrala – grafické studio ReDesign, které se specializuje na tvorbu fontů, grafických stylů a knižní grafiky.
Reakce veřejnosti
Nové logo bylo poprvé představeno veřejnosti a úředníkům města, kteří na něj reagovali pozitivně. Další část veřejnosti vyjadřuje obavy a kritiku, zejména ohledně finančních nákladů spojených s jeho tvorbou.
Místní obyvatelka Monika Brothánková má rozporuplný názor. „Já jsem konečně spokojená, že má město nový vizuální styl. Maličko bych polemizovala o tom, že používáme pouze písmeno H, zatím co jsme HB jako Havlíčkův Brod. Pak třeba ještě trochu barvy. Ale nejsem odborník na grafický design, takže za mě je to z uživatelsko-marketingového pohledu určitě posun.“
Studentovi Letní žurnalistické školy, která se koná v Havlíčkově Brodě třetí týden v srpnu, Jirkovi Sedláčkovi se nové logo líbí. „Přijde mi docela moderní, chytlavé a vtipné, jak tam je vlastně ten knírek Karla Havlíčka Borovského. Jenom se mi zdá, že nové logo není pro město reprezentativní celoročně.”
Autor textu: Štěpán Fanta, absolvent Letní žurnalistické školy Karla Havlíčka Borovského 2024